Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  49. vesmírný týden 2011

49. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy 7. 12. 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí na obloze od 5. 12. do 11. 12. 2011.

Měsíc dorůstá k úplňku, nastává úplné zatmění Měsíce, viditelné jako částečné i z našeho území. Jupiter je nejvýraznějším objektem první poloviny noci. K ránu je vysoko Mars a nad východem vystupuje Saturn. Venuše je pouze nízko na večerní soumrakové obloze. Ráno začne vylézat i Merkur.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 7. prosince 2011 v 18:00 SEČ.

Měsíc se blíží k úplňku, který nastane v sobotu 10. prosince. Ze začátku týdne projde na obloze kolem Jupiteru. Nejblíže k sobě budou v úterý 6. 12., kdy Měsíc bude 4° nad Jupiterem.
Úplné zatmění Měsíce nastává 10. 12. odpoledne a večer, ale Měsíc u nás vyjde až v době, kdy úplné zatmění právě skončí. Snad jen východní partie republiky a Slovensko si užije závěr úplné fáze s Měsícem na horizontu. Podrobněji se mu věnuje samostatný článek.
Přestože Měsíc bude vylézat z úplného zemského stínu, díky poloze nízko nad obzorem to bude pěkný zážitek. Navíc v dalších letech nás čekají méně výrazná polostínová nebo částečná zatmění a nejbližší úplné zatmění Měsíce budeme moci pozorovat až v září 2015.

Na obloze je tento týden možné vystopovat už 6 planet. Pouhým okem je to večer Venuše a Jupiter, ráno Mars a Saturn. Pokud použijeme večer dalekohled, můžeme přidat ještě Uran a Neptun, ale vadit nám bude svit Měsíce. Nejobtížnější bude asi Merkur, který se možná vynoří na ranní obloze o víkendu. Tím dovrší viditelnost všech sedmi planet, to si ale necháme spíše do dalšího týdne.

Jupiter (-2,8 mag) v souhvězdí Ryb je nejlépe viditelný v první polovině noci, kdy vrcholí nad jihem před 21. hodinou.
Viditelnost Velké červené skvrny (GRS) a zajímavé úkazy měsíců shrnuje tabulka.

5.12. 20:19   6.12. Ganyméd přechod stín 14:58-16:50
6.12. 16:11   6.12. Európa přechod měsíc 19:12-21:38, stín 21:01-23:27
7.12. 2:06   6.12. Ió zákryt zač. 23:16, zatmění konec 2:20
7.12. 21:58   7.12. Ió přechod měsíc 20:26-22:35, stín 21:22-23:32
8.12. 17:49   8.12. Ió zákryt zač. 17:43, zatmění kon. 20:49
9.12. 23:36   8.12. Európa zatmění konec 17:53
10.12. 19:28   9.12. Ió přechod měsíc kon. 17:02, stín kon. 18:01

Mars (0,6 mag) v souhvězdí Lva je ráno asi 50° vysoko nad jihem. Tehdy je nejvýhodnější vykoukat na malinkém kotoučku o velikosti 7" výraznější albedový útvar.
Saturn (0,7 mag) v souhvězdí Panny je 5° vlevo od hvězdy Spica, která má i podobnou jasnost. Ráno za svítání jej můžeme vidět ve výšce kolem 25°.
Venuše (-3,9 mag) je večer stále velmi nízko nad jihozápadem, viditelnost se mírně zlepšuje.
Merkur (v neděli +1,1 mag) vylézá před sedmou ranní na jihovýchodě. Jeho viditelnost se zlepší v dalším týdnu.

Slunce je v posledních týdnech už hodně aktivní, pokud to poměříme počtem skvrn i dalších jevů viditelných na jeho povrchu. Velké erupce, které by mohly způsobit polární záři zatím neočekáváme.
Počet skvrn si můžete aktuálně prohlédnout na snímku z družice SDO.

Kometa C/2011 W3 (Lovejoy) patřící do Kreutzovy rodiny komet se rapidně přibližuje ke Slunci. Kometu objevil trpělivý amatérský hledač komet Terry Lovejoy už na snímcích 27. listopadu, ale nejprve ji považoval za odlesk pro rychlý pohyb. Teprve o dva dny později počasí dovolilo udělat ověřovací snímky a teprve 1. prosince byla kometa nezávisle potvrzena jinými pozorovateli. A 2. 12. také přišly první zprávy, že by se mohlo jednat o kometu z Kreutzovy rodiny komet, které jsou pozůstatkem jedné obří komety, která se prosmýkla těsně kolem Slunce a byla před staletími vidtelná i ve dne. Přečtěte si článek Jakuba Černého a sledujte novinky na serveru kommet.cz. Připomeňme ještě, že kometa je vidět na jižní polokouli a my můžeme doufat, že něco uvidíme po 12. prosinci v korónografu SOHO. Další osud komety je zatím značně nejistý.

Přelety ISS na nočním nebi dočasně skončily. Za zmínku stojí jen blízká setkání s Měsícem tento týden, ale to bude stanice ve stínu Země, proto je třeba trefit přímo transit před měsíčním kotoučem. Ty nastávají vesměs po půlnoci a tak asi nejvýhodnější bude počkat na přechod ISS před Měsícem v sobotu těsně před 22. hodinou, kdy čára přechodu vede od Hluboké nad Vltavou přes Jihlavu a kolem Mohelnice a Bruntálu.
Podrobněji si tento a podobné přechody můžete upřesnit pomocí serveru Calsky.com.

• Phobos-Grunt zůstává uvězněn na oběžné dráze. ESA se snažila pomoci, ale příjem ani odesílání povelů se nezdařil a proto nyní oznámila konec pokusů. 7.12.: Podle čerstvých informací ESA pokusy o kontakt pokračují.

• Na 11. prosinec je plánován start rakety Proton-M/Briz-M s komunikačními družicemi AMOS-5 pro Afriku a blízký východ a Luč-5A (ruská obdoba americké TDRSS, přenosové družice pro satelity a ISS).

• 11. prosince je v plánu také start japonské rakety H-2A s vojenským satelitem IGS-6, jehož účelem bude nejspíš především včasné varování před případnými útoky severní Koreje.

• V prosinci 2001 (10 let) byla i u nás viditelná relativně jasná kometa C/2000 WM1 (LINEAR). Zatímco v ČR byla viditelná asi jako kometa 6 mag a její pozorování ohrožoval Měsíc nebo oblačnost, na jižní obloze pak začátkem roku 2002 předvedla nečekaně zjasnění až k 2,5 mag a šlo tak o jednu z nejjasnějších komet posledního desetiletí.

• 7. prosince 2001 (10 let) odstartoval na oběžnou dráhu Země satelit Jason-1. Vznikl v kooperaci francouzské CNES a americké NASA a sleduje povrch oceánů ve vztahu ke klimatu. Díky němu máme podrobně zmapovány například změny v oblasti Tichého oceánu známe jako El Nino.

• Viditelnost všech planet