Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  52. vesmírný týden 2013

52. vesmírný týden 2013

Mapa oblohy 25. prosince 2013 v 18 hodin SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 25. prosince 2013 v 18 hodin SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 23. 12. do 29. 12.

Měsíc je kolem poslední čtvrti. Večer můžeme vidět jasnou Venuši, celou noc Jupiter a po půlnoci Mars. Ráno začíná být vidět také Saturn. Kometa Lovejoy je nyní viditelná po setmění a postupně bude ještě lépe viditelná i ráno. Slunce je pokryto poměrně malými skvrnami, aktivita se však zvýšila. Na Mezinárodní vesmírné stanici probíhají opravy chlazení americké části a období její večerní viditelnosti pokračuje.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. prosince v 18:00 SEČ.

Měsíc bude v poslední čtvrti ve středu 25. prosince. Nejlépe je tedy vidět ráno. V pátek 27. 12. nad ránem dojde k velmi blízkému setkání Měsíce a hvězdy Spica v Panně. V severských zemích dojde k zákrytu. U nás bude okraj Měsíce těsně vedle této jasné hvězdy. V neděli 29. prosince ráno bude srpek Měsíce jen 3 stupně od Saturnu.

Venuše na webkameře ČHMÚ z Plzně večer 21. 12. 2013 Autor: ČHMÚ
Venuše na webkameře ČHMÚ z Plzně večer 21. 12. 2013
Autor: ČHMÚ
Venuše (−4,6 mag) je dobře vidět už kolem západu Slunce nad jihozápadem.
Jupiter (−2,7 mag) se blíží k opozici se Sluncem a je proto viditelný celou noc s maximální výškou po půlnoci.
Mars (0,9 mag) vychází až po půlnoci. Nyní se blíží k hvězde Porrima v Panně. Saturn (0,6 mag) ve Vahách je za svítání asi 15° vysoko nad jihovýchodním obzorem.
Pokud máte zájem vidět ještě planety Neptun ve Vodnáři a Uran v Rybách, máte nyní opět dobrou příležitost večer po setmění. Zato Merkur, ten je ke spatření pouze na snímku z korónografu sondy SOHO. Na snímcích je také velký oblak Mléčné dráhy ve Střelci.

V tabulce níže jsou vybrané průchody Velké červené skvrny (GRS) přes střed kotoučku Jupiteru a významné úkazy jupiterových měsíčků:

Přechody GRSÚkazy měsíců
Io přechod měsíc 3:30–5:45
27. 12. 20:10
28. 12. 6:05
29. 12. 21:50

Kometa Lovejoy zůstává pěkně viditelnou večerní kometou. Koncem týdne, až zeslábne svit Měsíce, bude ještě lépe viditelná ráno. Kometa je viditelná triedrem a na fotografiích vynikají její několik stupňů dlouhé ohony, především modrý iontový.

Aktivita Slunce se zvýšila. Mohou za to poměrně nenápadné skupiny skvrn, z nichž jedny právě zapadají a další vyšly u východního okraje. Erupce jsou jen střední třídy M. Další vývoj skvrn můžete sledovat také na aktuálním snímku SDO.

Přelety ISS jsou tento týden viditelné na večerní obloze. Data přeletů dostanete na proklik z tabulky. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem
Praha České Budějovice Liberec
Jihlava Pardubice Hradec Králové
Svitavy Brno Olomouc
Zlín Ostrava Bratislava

Podrobněji si můžete přelety různých družic, záblesky a jiné zajímavosti vyjíždět také na serveru Calsky.com.

• Start vesmírné observatoře GAIA proběhl skvěle a všichni se již těšíme na její vědecká pozorování. Výsledky to sice přinese až za několik let, ale bude to velký pokrok ve znalosti naší pozice v Galaxii i ve studiu exoplanet a planetek ve sluneční soustavě.

• 21. prosince proběhl první výstup do kosmu za cílem opravit část chladícího okruhu americké části Mezinárodní vesmírné stanice. Výstup byl úspěšný a další by měl zřejmě nastat na Štědrý den. Zda se podaří opravy dokončit, se teprve uvidí, skafandry prý nejsou úplně bez problémů. Start lodě Cygnus byl každopádně odložen.

• Čínské vozítko Yutu, které úspěšně sjelo z přistávacího modulu Chang'e 3, již má aktivováno šest z osmi přístrojů.

• 24. prosince 1968 (45 let) v 17:38 SEČ viděli astronauti z lodi Apollo 8 poprvé východ Země nad Měsícem a astronaut Bill Anders pohotově pořídil první černobílý a posléze i barevný snímek Země nad povrchem Měsíce. Známý je též proslov na motivy Bible, který astronauti poslali lidem na Zemi právě na Štedrý den.

• 24. prosince 1963 (50 let) vznikla celosvětová síť komunikačních radioteleskopů NASA Deep Space Network. Síť je tvořena anténami v Goldstone v Kalifornii, dále u Madridu ve Španělsku a Canberry v Austrálii.

• Ideální ranní viditelnost komety Lovejoy