Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  7. vesmírný týden 2015

7. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 11. února 2015 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec

Přehled událostí na obloze od 9. 2. do 15. 2. 2015 Měsíc se blíží k poslední čtvrti. Večer je nízko na jihozápadě jasná Venuše a jen kousek výše je také planeta Mars. Jupiter je vidět celou noc. Ráno můžeme dobře pozorovat Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 11. února v 18:00 SEČ.

Měsíc bude v poslední čtvrti ve čtvrtek 12. února. Nejlépe viditelný je v druhé polovině noci a postupně i ráno a dopoledne. V pátek, 13. února ráno, jej najdeme jen 2,5 stupně od Saturnu.

Venuše (−4 mag) je velmi dobře viditelná po západu Slunce nad jihozápadním obzorem. Postupně dohání o něco výše ležící a výrazně slabší Mars (1,2 mag). V neděli už bude jen 2,5 stupně od něj. Současnou pozici si můžete porovnat na snímku, který pořídil Jiří Šíp.
Jupiter (−2,6 mag) je viditelný celou noc, neboť je krátce po opozici. Úkazy GRS a měsíčků jsou tradičně v tabulce.
Ráno můžeme pozorovat Saturn (0,5 mag), který je za svítání 20 stupňů nad jihem.

10. 2. 0:20, 20:10   9. 2. Ganymed přechod stínu končí 17:40
Kallisto přechod měsíc 21:27–(2:12)
Kallisto přechod stínu 22:10–(3:00)
12. 2. 21:50   10. 2. Io přechod měsíc 22:13–(0:30)
Io přechod stínu 22:19–(0:36)
14. 2. 23:25   11. 2. Io zákryt zač. 19:29
Io zákryt končí 21:54
15. 2. 19:20   12. 2. Io přechod měsíc končí 18:56
Io přechod stínu končí 19:05
Europa zákryt zač. 20:03
Europa zatmění končí 23:13
      14. 2. Europa přechod měsíc končí 17:47
Europa přechod stínu končí 18:11

Aktivita Slunce je nízká. Pozorovatelé vlastnící dalekohled s H-alfa filtrem si však užívali mimořádně dlouhý tmavý filament sahající od středu Slunce až k okraji disku. Pozorovatelé skvrn vyčkávají nějakou větší, řada menších však oko také potěší. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

C/2014 Q2 Lovejoy mapa na únor 2015 Autor: Aleš Majer
C/2014 Q2 Lovejoy mapa na únor 2015
Autor: Aleš Majer
Pozorovatelé komety C/2014 Q2 (Lovejoy) mají další žně. Kometa zeslábla k 5 mag, ale to je pořád dost na viditelnost pouhým okem z tmavých lokalit. Fotograficky je nádherná, podívejte se do naší fotogalerie. Mapka k vyhledání komety je vpravo.

• V noci na pondělí byl v plánu start vesmírné observatoře DSCOVR. Pokud jej raketa Falcon 9 v1.1 vynese na správnou dráhu, přesune se do libračního bodu L1 mezi Zemí a Sluncem a bude zde pomáhat monitorovat vesmírné počasí, podobně jako to dnes dělá například sonda ACE nebo SOHO, které se nechází ve stejném místě.

• Další detaily na povrchu Ceres přinesla v týdnu sonda DAWN.

• ESA připravuje na špičku rakety Vega nové experimentální vesmírné plavidlo, tzv. Intermediate eXperimental Vehicle. Plavidlo nemá křídla, ale v principu má fungovat podobně jako raketoplán. Hlavním úkolem je tedy testovat nové technologie. Sledujte start 11. února na webu ESA.

• 11. února 1970 (45 let) odstartovala první japonská družice Ōsumi. Japonci se stali čtvrtým národem po SSSR, USA a Francii, který vyslal družici do vesmíru.

• 14. února 1980 (35 let) odstartovala americká sonda Solar Maximum Mission. Název napovídá její hlavní účel, tedy studium sluneční aktivity během tehdejšího maxima. Zajímavé je, že v roce 1984 k ní letěl raketoplán Challenger a díky opravě pak fungovala i během minima sluneční aktivity a zanikla v atmosféře až v roce 1989.

• konjunkce Venuše a Marsu