Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  8. vesmírný týden 2015

8. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 18. února 2015 v 19:00 SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec

Přehled událostí na obloze od 16. 2. do 22. 2. 2015 Měsíc bude v novu. Večer je nízko na jihozápadě jasná Venuše a míjí slabší planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 18. února v 19:00 SEČ.

Měsíc, Venuše a Mars, seskupení v únoru 2015. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Měsíc, Venuše a Mars, seskupení v únoru 2015. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec

Měsíc bude v novu ve čtvrtek 19. února. Nejhezčí seskupení mladého Měsíce s Venuší a blízkým Marsem nás čeká v pátek 20. února. Tuto situaci, stejně jako polohu o den později vystihuje přiložený obrázek.

Venuše (−4 mag) je velmi dobře viditelná po západu Slunce nad jihozápadním obzorem. Postupně dohání o něco výše ležící a výrazně slabší Mars (1,2 mag). O víkendu se budou míjet ve vzdálenosti 0,5 stupně.
Jupiter (−2,6 mag) je viditelný celou noc. Úkazy GRS a měsíčků jsou tradičně v tabulce.
Ráno můžeme pozorovat Saturn (0,5 mag), který je za svítání 20 stupňů nad jihem.

17. 2. 20:55   16. 2. Ganymed přechod měsíc 17:07–20:45
Ganymed přechod stínu 18:06–21:46
19. 2. 22:35   18. 2. Io přechod měsíc (23:56)–2:13
Io přechod stínu 0:13–2:30
Io zákryt zač. 21:13
Io zatmění končí 23:49
20. 2. 18:25   19. 2. Io přechod měsíc 18:22–20:39
Io přechod stínu 18:41–20:59
Europa zákryt zač. 22:17
22. 2. 0:15, 20:05   20. 2. Io zatmění končí 18:18
      21. 2. Europa přechod měsíc 17:08–20:03
Europa přechod stínu 17:53–20:48

Aktivita Slunce je nízká. Momentální situaci zachraňuje jenom pár skvrnek. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

C/2014 Q2 Lovejoy mapa na únor 2015 Autor: Aleš Majer
C/2014 Q2 Lovejoy mapa na únor 2015
Autor: Aleš Majer
Kometě C/2014 Q2 (Lovejoy) končí pozorovací okno, protože příští týden ji přezáří dorůstající Měsíc. Fotograficky je stále nádherná, jak dokumentuje vynikající snímek Mariána Mičúcha, ale i dalších v naší fotogalerii. Mapka k vyhledání komety je vpravo.

• Start rakety Falcon 9 v1.1 se podařil až ve čtvrtek, ale důležité je, že vesmírná observatoř DSCOVR se vydala na správnou dráhu do libračního bodu L1 mezi Zemí a Sluncem. Zde bude sledovat vesmírné počasí. První stupeň rakety úspěšně přistál na mořské hladině. Bohužel pro nepřízeň počasí nemohl k přistání využít plošinu SpaceX nazvanou „Just Read the Instructions“. Zatímco první přistání se nezdařilo, druhé nebylo realizováno pro nepřízeň počasí, ale podle informací SpaceX proběhlo skvěle, raketa by přistála s odchylkou do deseti metrů.

• ESA ve stejný den testovala nový automatický miniraketoplán, respektive prototyp takového plavidla. IXV vše úspěšně zvládl a přistál v Tichém oceánu.

• Rušno bylo i u vesmírné stanice. Nejprve se na Zemi vrátila loď Dragon, poté se naposledy oddělila nákladní loď ATV. Je to poslední exemplář a zanedlouho shoří v atmosféře i s více než dvěma tunami odpadu.

• 18. února 1930 (85 let) si Clyde Tombaugh poprvé všiml Pluta na snímcích z konce ledna téhož roku. Doporučujeme jednak článek z prvního odkazu a případně také starší článek Jiřího Grygara.

• 21. února 1925 (90 let) se narodil holandsko-americký astronom Tom Gehrels. Studia prožil v Nizozemsku, ale dále poračoval v USA, kde potom také pracoval. Jméno budeme znát asi nejvíce díky kometám 64P/Swift-Gehrels či 78P a 82P/Gehrels. Jinak se hodně věnoval asteroidům a také se významně podílel na fotopolarimetru na Pioneerech, které pak snímaly Jupiter a Saturn.

• večerní Měsíc kolem první čtvrti