Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické informace - 47. týden (15.-21.11.2004)

Astronomické informace - 47. týden (15.-21.11.2004)

Přehled astronomických úkazů za 47. týden (15.-21.11.2004).

Měsíc je 19.11. v 6 h 50 min středoevropského času v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. Konjunkce s Neptunem nastává 18.11., s Uranem 19.11.

Planety: Před půl devátou večer vychází Saturn, promítá se do souhvězdí Blíženců. Planety Jupiter, Venuše a Mars jsou viditelné na ranní obloze v souhvězdí Panny: Jupiter (-1,8 mag) vychází krátce po třetí hodině ráno, nejjasnější planeta Venuše (-4,0 mag) o hodinu později; konjunkce s hvězdou Spika ze souhvězdí Panny nastává 16.11. Nízko nad jihovýchodem je před svítáním pozorovatelný také načervenalý Mars (1,7 mag). Uran (5,8 mag) je ve Vodnáři nad obzorem v první polovině noci, Neptun (7,9 mag) v Kozorohu zapadá po deváte hodině večer.

Zajímavé úkazy:

• Přelety Mezinárodní kosmické stanice (ISS) můžeme tento týden nejlépe pozorovat 17.11. v době 17 h 50 min-17 h 53 min, 19.11. (17 h 9 min-17 h 14 min) a 20.11. (17 h 37 min-17 h 41 min). Kosmická stanice připomíná jasnou, pomalu letící hvězdu pohybující se zhruba od západu k východu.
  • Ve středu 17. listopadu večer nastává maximum meteorického roje Leonid.

Irizace