Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 17. týdne -

Astronomické zajímavosti 17. týdne -

Středa 22. dubna ve 22:30 SELČ
- od 20. do 26. dubna 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 22. dubna 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstoupilo 20. dubna v 0 h 44 min do znamení Býka.
Měsíc je 25. dubna v 5 h 22 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 22. ráno jej spatříme poblíž planet Venuše a Marsu, koncem týdne večer v blízkosti Merkura a hvězdokupy Plejády.
Planety sluneční soustavy: Merkur (jasnost klesá z -0,3 do 0,2 mag) je viditelný večer za soumraku nízko nad západoseverozápadem, koncem týdne zapadá až kolem čtvrt na jedenáct večer. 26.4. je v největší východní elongaci, tedy v největší úhlové vzdálenosti od Slunce - nastávají ideální pozorovací podmínky. Nejjasnější planeta Venuše (-4,5 mag) září ráno nad východním obzorem, poblíž se promítá také načervenalý Mars (1,2 mag). Obě tělesa se pohybují v souhvězdí Ryb. Na ranní obloze můžeme nad jihovýchodem vyhledat také Jupitera (-2,2 mag), v jeho blízkosti se pohybuje planeta Neptun (7,9 mag). Nažloutlý Saturn (0,7 mag) svítí ve Lvu celou noc s výjimkou rána.
Zajímavé astronomické úkazy:
-V průběhu celého týdne můžeme pozorovat zvýšený výskyt meteorů roje Lyrid, maximum nastává 22.4.
-V souhvězdí Persea je v menších dalekohledech viditelná kometa C/2009 F6 (Yi-SWAN).
-Nejjasnější ranní přelet Mezinárodní kosmické stanice ISS uvidíme v tomto týdnu 25.4. (5:11 - 5:17). Informace o dalších průletech získáte dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.

Astronomická a kosmonautická výročí:
25.4.1744 (265 let) - zemřel Anders Celsius, švédský fyzik a astronom. V roce 1741 založil v Uppsale první švédskou hvězdárnu, o rok později vytvořil Celsiovu teplotní stupnici, která se v upravené formě používá dodnes. Zabýval se mj. také výzkumem polárních září a prokázal jejich souvislost s geomagnetickým polem.
Očekávané události v kosmonautice:

20.4.2009 - z kosmodromu Kwajalein na ostrově Omelek má odstartovat raketa Falcon 1 s malajskými družicemi RazakSat (dálkový průzkum Země), InnoSat a CubeSat (technologické družice).
20.4.2009 - z mezinárodního námořního kosmodromu Sea Launch má být vypuštěna ruská raketa Zenit-3SL s italskou vojenskou geostacionární družicí Sicral-1B (Sistema de Italiana Communicazione Riservente Allarmi).

Irizace