Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 17. týdne -

Astronomické zajímavosti 17. týdne -

Středa 22. dubna ve 22:30 SELČ
- od 20. do 26. dubna 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 22. dubna 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstoupilo 20. dubna v 0 h 44 min do znamení Býka.
Měsíc je 25. dubna v 5 h 22 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 22. ráno jej spatříme poblíž planet Venuše a Marsu, koncem týdne večer v blízkosti Merkura a hvězdokupy Plejády.
Planety sluneční soustavy: Merkur (jasnost klesá z -0,3 do 0,2 mag) je viditelný večer za soumraku nízko nad západoseverozápadem, koncem týdne zapadá až kolem čtvrt na jedenáct večer. 26.4. je v největší východní elongaci, tedy v největší úhlové vzdálenosti od Slunce - nastávají ideální pozorovací podmínky. Nejjasnější planeta Venuše (-4,5 mag) září ráno nad východním obzorem, poblíž se promítá také načervenalý Mars (1,2 mag). Obě tělesa se pohybují v souhvězdí Ryb. Na ranní obloze můžeme nad jihovýchodem vyhledat také Jupitera (-2,2 mag), v jeho blízkosti se pohybuje planeta Neptun (7,9 mag). Nažloutlý Saturn (0,7 mag) svítí ve Lvu celou noc s výjimkou rána.
Zajímavé astronomické úkazy:
-V průběhu celého týdne můžeme pozorovat zvýšený výskyt meteorů roje Lyrid, maximum nastává 22.4.
-V souhvězdí Persea je v menších dalekohledech viditelná kometa C/2009 F6 (Yi-SWAN).
-Nejjasnější ranní přelet Mezinárodní kosmické stanice ISS uvidíme v tomto týdnu 25.4. (5:11 - 5:17). Informace o dalších průletech získáte dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.

Astronomická a kosmonautická výročí:
25.4.1744 (265 let) - zemřel Anders Celsius, švédský fyzik a astronom. V roce 1741 založil v Uppsale první švédskou hvězdárnu, o rok později vytvořil Celsiovu teplotní stupnici, která se v upravené formě používá dodnes. Zabýval se mj. také výzkumem polárních září a prokázal jejich souvislost s geomagnetickým polem.
Očekávané události v kosmonautice:

20.4.2009 - z kosmodromu Kwajalein na ostrově Omelek má odstartovat raketa Falcon 1 s malajskými družicemi RazakSat (dálkový průzkum Země), InnoSat a CubeSat (technologické družice).
20.4.2009 - z mezinárodního námořního kosmodromu Sea Launch má být vypuštěna ruská raketa Zenit-3SL s italskou vojenskou geostacionární družicí Sicral-1B (Sistema de Italiana Communicazione Riservente Allarmi).

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.