Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti v 7. týdnu

Astronomické zajímavosti v 7. týdnu

Středa 11. února ve 21:30 SEČ
- od 9. do 15. února 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 11. února 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 9. února v úplňku. Nastává polostínové zatmění Měsíce, z našeho území však není viditelné. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Raka, Lva, Panny a Vah. V noci z 11. na 12.2. se promítá jižně od planety Saturn, v noci ze 13. na 14.2. poblíž hvězdy Spika, nejjasnější stálice v souhvězdí Panny. 16. února ve 22 h 37 min je Měsíc v poslední čtvrti.
Planety: Nejjasnější planeta sluneční soustavy, Venuše (jasnost -4,6 mag), zapadá před půl desátou večer. Pohybuje se v souhvězdí Ryb, její jasnost stále stoupá. Je nejvýraznějším objektem večerní oblohy. Nažloutlý Saturn (0,7 mag) vychází kolem půl osmé večer, promítá se do souhvězdí Lva.
Astronomické zajímavosti: V tomto týdnu můžeme na ranní obloze pozorovat i malým hvězdářským dalekohledem kometu C/2007 N3 (Lulin), která bude patrně nejjasnější kometou letošního roku. Byla objevena v červenci 2007, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Vah do Panny. O víkendu se bude v její blízkosti pohybovat ubývající Měsíc. Nejvíce k Zemi se kometa přiblíží 24. února, a to na vzdálenost 61 milionů km. Mapku zašleme na požádání.

Očekávané události v kosmonautice:
10.2.2009 - z kosmodromu Bajkonur má odstartovat raketa Sojuz-U s nákladní lodí Progress
11.2.2009 - z kosmodromu Bajkonur má odstartovat raketa Proton-M s družicemi Ekspress-AM44 a Ekspress-MD-1
12.2.2009 - z kosmodromu Kourou má odstartovat raketa Ariane 5 s družicemi Hot Bird 10, NSS 9 a SPIRALE-1 a 2
Astronomická výročí tohoto týdne:
15.2.1564 - narodil se Galileo Galilei, italský matematik, fyzik a astronom. V roce 1609 jako první pozoroval oblohu dalekohledem, který si sám vyrobil. Objevil čtyři největší měsíce Jupitera, fáze Venuše, pohoří a krátery na Měsíci.

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.