Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti v 8. týdnu

Astronomické zajímavosti v 8. týdnu

Středa 18. února ve 21:30 SEČ
- od 16. do 22. února 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 18. února 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 18.2. ve 13 h 45 min do znamení Ryb.
Měsíc je 16.2. ve 22 h 37 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se na obloze postupně promítá do souhvězdí Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 18. února ráno prochází kolem načervenalé hvězdy Antares, nejjasnější stálice v souhvězdí Štíra. 19. února je Měsíc v odzemí.
Planety sluneční soustavy: Merkur je nepozorovatelný. Velmi jasná Venuše je stále nejjasnějším objektem večerní oblohy, najdeme ji snadno již zvečera vysoko nad jihozápadem, v souhvězdí Ryb. V tomto týdnu dosahuje nejvyšší jasnosti z celého roku, a to -4,6 magnitudy. Planeta Saturn (0,6 mag) vychází večer již před devatenáctou hodinou. Prochází jihovýchodním výběžkem souhvězdí Lva.
Astronomické zajímavosti: Kometa C/2007 N3 (Lulin) se blíží k Zemi, největší přiblížení nastane v příštím týdnu. Kometu můžeme pozorovat triedrem ve druhé polovině noci jako malý mlhavý obláček, podmínkou je zvolit si pozorovací stanoviště bez rušivého vlivu pouličního osvětlení. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdím Panny, nejvýraznější hvězdou v jejím okolí je stálice Spika.
Nejjasnější ranní přelety ISS spatříme v tomto týdnu 20.2. (6:33 - 6:38) a 22.2. (5:53 - 5:58). Informace o dalších přeletech získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Očekávané události v kosmonautice:
23.2.2009 - z amerického kosmodromu Vandenberg má odstartovat raketa Taurus s meteorologickou družicí OCO - Orbiting Carbon Observatory
Astronomická výročí:
17.2.1600 - zemřel Giordano Bruno, italský astronom a filozof. Zavrhl Ptolemaiův systém, ve kterém byla Země středem vesmíru. Byl uvězněn a pro své názory upálen.
19.2.1473 - narodil se Mikuláš Koperník, polský astronom, matematik, lékař a duchovní. Je autorem heliocentrického systému.
20.2.1962 - start americké kosmické lodi Mercury 6, první orbitální let USA. Posádka: John Herschel Glenn.
21.2.1938 - zemřel George Ellery Hale, americký astronom. Zasloužil se o stavbu metrového čočkového dalekohledu na Yerkesově observatoři, který je dodnes největším refraktorem na světě. Byl prvním ředitelem observatoře na Mount Wilsonu. Vynalezl spektroheliograf, je po něm pojmenován pětimetrový reflektor umístěný na observatoři Mt. Palomar.

Farebné svetelné dráhy hviezd