Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti v 9. týdnu

Astronomické zajímavosti v 9. týdnu

Středa 25. února ve 21:30 SEČ
- od 23. února do 1. března 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu na obloze pohybuje souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 27. a 28. večer spatříme jeho úzký srpek poblíž planety Venuše. 25. února ve 2 h 35 min je Měsíc v novu.
Planety sluneční soustavy: V tomto období svítí na obloze dvě planety, a to Venuše a Saturn. Jasnější Večernice - Venuše je viditelná již za soumraku, zapadá kolem čtvrt na deset večer. Pohybuje se v souhvězdí Ryb. Nažloutlý Saturn vychází počátkem týdne večer již o půl sedmé, promítá se do souhvězdí Lva.
Zajímavé úkazy: 24. února se k Zemi nejvíce přiblíží kometa C/2007 N3 (Lulin), a to na vzdálenost 61 milionů km. Počátkem týdne mine na obloze planetu Saturn, koncem týdne ji spatříme poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva, stálice Regulus. K pozorování je výhodné použít malý triedr, nutné je zvolit si pozorovací stanoviště bez rušivého vlivu umělého osvětlení.
Jeden z nejjasnější ranních přeletů ISS spatříme v neděli 1.3. v době od 5 h 55 min do 6 h 01 min. Informace o dalších přeletech získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi, příp. na stránkách www.heavens-above.com.

Očekávané události v kosmonautice:
24.2.2009 - z amerického kosmodromu Vandenberg má odstartovat raketa Taurus-XL s meteorologickou družicí OCO - Orbiting Carbon Observatory, určenou k měření koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře
26.2.2009 - z kosmodromu Bajkonur má odstartovat raketa Zenit-3SLB s americkým telekomunikačním satelitem Telstar-11N
28.2.2009 - z kosmodromu Bajkonur má odstartovat raketa Proton-K/DM-2 s vojenskou geostacionární družicí Raduga-1 F8
Astronomická a kosmonautická výročí:
23.2.1855 - zemřel Karl Friedrich Gauss, německý astronom a matematik
25.2.1969 - start americké meziplanetární sondy Mariner 6. 31. června 1969 prolétla kolem Marsu a pořídila záběry z nejmenší vzdálenosti 3431 km.
27.2.1897 - narodil se Bernard Ferdinand Lyot, francouzský astronom a sluneční fyzik. V roce 1930 sestrojil první koronograf.
28.2.1959 - z amerického kosmodromu Western Test Range byl vypuštěna vojenská technologická družice Discoverer 1, první družice této série. Osm minut po startu s ní bylo přerušeno spojení.

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.