Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Bolid v Kalifornii a zemětřesení v Nebrasce

Bolid v Kalifornii a zemětřesení v Nebrasce

Bolid z roje Geminid nad Mohavskou pouští. Autor: Wally Pacholka.
Bolid z roje Geminid nad Mohavskou pouští.
Autor: Wally Pacholka.
Nad Mohavskou pouští, v jihovýchodní části amerického státu Kalifornie se 14. prosince ve 3:59 místního času (11:59 UT) rozzářila obloha při průletu mimořádně jasného meteoru. Vzhledem k tomu, že bolid patřil k meteorickému roji Geminidy, jednalo se vlastně o zánik malé části planetky 3200 Phaethon, která je mateřským tělesem tohoto roje. Snímek, který u tohoto článku naleznete, pořídil fotograf Wally Pacholka poblíž skalního útvaru Hercules Finger (Herkulův prst), nedaleko města Victorville.

O dva dny později, 16. prosince, ve 20:54 centrálního standardního času (CST), tj. 14:54 UT, se otřásla zem v okolí městečka Auburn na jihovýchodě Nebrasky. Zemětřesení dosáhlo intenzity 3,5 stupně. Jakou to má souvislost s meteory? Jen o pár minut později, kolem 21. hod. CST, byl z několika míst v Nebrasce i okolních států spatřen jasný bolid se zelenou stopou, letící od severozápadu k jihovýchodu. Byl tak jasný, že prosvítal i přes mraky a minimálně dvakrát explodoval. Jeden z pozorovatelů odhadnul jeho jasnost na -6 magnitudu. Mohou tyto dvě události spolu souviset? Fakt, že nastaly jen pár minut po sobě a také to, že v této oblasti dochází k zemětřesením jen zřídka, svádí k tomu, dát je dohromady. Existují studie, které tvrdí, že velké těleso, prolétávající atmosférou, může způsobit otřesy země, ale například amatérský astronom Jerry Chab tyto teorie odmítá. Domnívá se, že se v tomto případě jedná o sice nepravděpodobnou, ale přesto možnou souhru náhod. Dr. Matt Joeckel, geolog z Nebraské univerzity, nabízí jiné vysvětlení. Podle něj se mohlo jednat o světlo, které bylo způsobeno uvolněním elektromagnetické energie při zemětřesení.

[1] Spaceweather.com 16.12.2009
[2] Astropics.com
[3] Spaceweather.com 17.12.2009
[4] Spaceweather.com - Nebraska Fireball: Dec. 16, 2009
[5] Spaceweather.com 18.12.2009
[6] Earthquake Shakes Southeast Nebraska
[7] 3.5 Magnitude Earthquake Rattles Nebraska

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.