Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Co to bylo?

Co to bylo?

Záznam denního bolidu z Úpice Autor: Macel Bělík
Záznam denního bolidu z Úpice
Autor: Macel Bělík
Není to úplně časté, že by si člověk, byť astronom z povolání, mohl u ranní kávy poslechnout z reproduktoru radiového detektoru meteorů několika sekundový svist a následně i prohlédnout reálný obraz detekce prolétnuvšího denního bolidu na monitoru přijímače na Hvězdárně v Úpici.

Skok ke druhému počítači a vzdálená kontrola druhého přijímače v Jaroměři. Stejný výsledek. Jasná stopa přes celou obrazovku. Něco tedy oblohou letělo. Meteor? (Nebo že by konečně Marťani ...?).

Pokud Vaše zraky či bezpečnostní kamery zaznamenaly 25. srpna dopoledne těsně před půl jedenáctou něco, ozvěte se nám na úpickou hvězdárnu. Třeba společně přispějeme vědě nějakým tím střípkem poznání.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.