Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Co to bylo?

Co to bylo?

Záznam denního bolidu z Úpice Autor: Macel Bělík
Záznam denního bolidu z Úpice
Autor: Macel Bělík
Není to úplně časté, že by si člověk, byť astronom z povolání, mohl u ranní kávy poslechnout z reproduktoru radiového detektoru meteorů několika sekundový svist a následně i prohlédnout reálný obraz detekce prolétnuvšího denního bolidu na monitoru přijímače na Hvězdárně v Úpici.

Skok ke druhému počítači a vzdálená kontrola druhého přijímače v Jaroměři. Stejný výsledek. Jasná stopa přes celou obrazovku. Něco tedy oblohou letělo. Meteor? (Nebo že by konečně Marťani ...?).

Pokud Vaše zraky či bezpečnostní kamery zaznamenaly 25. srpna dopoledne těsně před půl jedenáctou něco, ozvěte se nám na úpickou hvězdárnu. Třeba společně přispějeme vědě nějakým tím střípkem poznání.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.