Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Denní bolid ze středy 29. srpna 2012 - výzva veřejnosti

Denní bolid ze středy 29. srpna 2012 - výzva veřejnosti

Denní bolid Morávka z roku 2000
Ve středu 29. 8. 2012 přibližně v 18:09 SELČ, tedy za plného denního světla, proletěl velmi jasný meteor, tzv. denní bolid, nad severní částí území České republiky. Podle několika náhodných svědků tohoto úkazu, kteří nám podali o něm zprávu, jev trval několik sekund a byl pozorován severním až severovýchodním směrem od Prahy. Astronomický ústav AV ČR v Ondřejově vyzývá k zaslání pozorování.

Bolidová síť Astronomického ústavu AV ČR snímá oblohu pouze v noci, a tak tento vzácný úkaz nemůžeme mít zachycen vlastními přístroji. Nicméně z některých podobných předchozích případů víme, že je pravděpodobné, že by tento jev mohl být náhodně zaznamenán různými typy kamer či automatických fotografických systémů. Kontaktovali jsme několik správců bezpečnostních kamer kvůli možnému záznamu jevu, bohužel zatím bezúspěšně.

Žádáme proto o pomoc kohokoli, kdo vlastní podobný zobrazovací systém (kameru, fotoaparát) nebo má přístup k záznamům z bezpečnostních kamer, aby prohlédl záznamy z daného časového úseku, tj. přibližně desetiminutový interval mezi 18:05 a 18:15 SELČ. Jakýkoli instrumentální záznam může mít velký vědecký význam a mohl by pomoci určit, zda došlo k pádu meteoritů či zda tento malý úlomek meziplanetární hmoty, tzv. meteoroid, zcela shořel v atmosféře. Rovněž tak nás zajímají i vizuální pozorování tohoto vzácného přírodního úkazu.

Vaše případná pozorování nám můžete sdělit pomocí formuláře na stránce http://www.asu.cas.cz/hlaseni-bolidu a nebo nás můžete kontaktovat přímo na emailové adresy: spurny@asu.cas.cz a shrbeny@asu.cas.cz.

Štítky: Pozorování , Bolid

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.