Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Denní meteorický minideštík od 73P

Denní meteorický minideštík od 73P

Podle předpovědi má Země dnes odpoledne kolem 13h 45m UT protnout dráhu rozpadající se komety 73P/Schwassmann-Wachmann 3.

Denní meteorický minideštík je možné sledovat, alespoň prostřednictvím rádiových odrazů.

Důležité jsou tři první grafy - na vodorovné ose běží čas a na svislé je frekvence. Jasné shluky jsou odrazy, čím jasnější, tím více nebo jasnějších meteorů proletělo. Každý graf představuje jinou stanici a jiný frekvenční rozsah.

Aktivita je v těchto chvílích již na vysoke úrovni. Několik set odrazů za hodinu a trend je stále stoupající !!!

Poznámka (13:30): v době přípravy zprávy byla frekvence i přes 400/h se stoupajícím trendem. Nyní je frekvence již jen na zvýšené úrovni okolo 200/h.

Martin Lehký

Mgr. Martin Lehký (nar. 1972) je amatérský astronom, aktivní pozorovatel, člen výboru Astronomické Společnosti v Hradci Králové (ASHK), člen České astronomické Společnosti (ČAS) a člen Sekce Proměnných Hvězd a Exoplanet (SPHE). Vizuálně se zabývá především pozorováním komet (k 1. 8. 2012 jich viděl 213 a učinil více než 3200 odhadů celkové jasnosti komy), dále sleduje fyzicky proměnné hvězdy, aktivní galaktická jádra a meteory. V letech minulých se věnoval také kreslení planet (Jupiteru a Marsu), pozorování zákrytů hvězd Měsícem a planetkami, popisu deep-sky objektů a hledání nových komet. Do zorného pole jeho fotoaparátu se často dostávají vzácné nebo krásné úkazy, mezi nimi dominují zatmění Měsíce a zatmění Slunce - Od nás částečná, prstencové 2005 ze Španělska a úplné 1998 z Venezuely, 1999 z Maďarska a 2008 z Ruska. Dříve fotografoval komety a deep-sky objekty, různými objektivy a také pomocí 0,42-m Schmidtovy komory. V současnosti nejvíce času pod hvězdnou oblohou věnuje CCD pozorování. Fotometrii zákrytových a fyzicky proměnných hvězd, fotometrii aktivních galaktických jader a fotometrii a astrometrii malých těles Sluneční soustavy.

Objevitel 16 nových proměnných hvězd (stav k 1. 8. 2012)
Nositel Šilhánovy ceny "Proměnář roku" (SPHE) 2010
Nositel Kvízovi ceny (ČAS) 2010
Po autorovi je také pojmenována planetka v hlavním pásu (14550) Lehky

Pozorování jsou dostupná v následujících odkazech:
Vizuální pozorování komet
Astrometrie malých těles Sluneční soustavy
Pulzující proměnné hvězdy
Eruptivní proměnné hvězdy
Novy
Supernovy
Aktivní galaktická jádra

Airglow z Ivančic

Airglow (světélkování ve vysoké atmosféře). Fotoaparát Sony DSC-RX100M2, ISO6400, f/1.8, exp. 10 s. Fotografováno z okraje menšího města (Ivančice na Brněnsku).