Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  "Indický" meteorit

"Indický" meteorit

V indickém státě Orissa dopadl v sobotu velký meteorit. Při průletu ozářil krajinu "denním" světlem. Před dopadem došlo k fragmentaci a dopadlé části či doprovodná tlaková vlna poškodily několik domů. Dle posledních zpráv byly nalezeny dva fragmenty o váze 5kg.

Při průletu meteoritu je také možné registrovat tlakovou vlnu. Množství a kvalita dat závisí pouze na rozmístění infrazvukových stanic v oblasti jižní Asie. Pokud jsou v státě Orissa instalovány seismické stanice, měly by zaznamenat chvění země způsobené tlakovou vlnou.

Agenturní zprávy uvádějí tři zraněné (dřívější zprávy zmiňovaly až 20zraněných) a jednoho mrtvého (zemřel v nemocnici na následky šoku). Snejvětší pravděpodobností nebyl nikdo zraněn přímo dopadajícím meteoritem.

Jediný známý případ úmrtí způsobeného meteoritem je egyptský pes, který zemřel v roce 1911. Po sedmdesáti letech by zjištěno, že psa zabil meteorit původem z Marsu.

I přes tuto zprávu můžete jít v klidu spát, možnost že Vás zasáhne meteorit je opravdu, ale opravdu mizivá.

Zdroj: BBC a BBC, členové skupiny SMPH

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.