Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Indický okres Nágpúr zasáhlo vesmírné bombardování

Indický okres Nágpúr zasáhlo vesmírné bombardování

Vědci s nalezenými meteority
Obyvatelé indického svazového státu Maháráštra, zejména z jeho okresů Nágpúr a Akólá, měli v úterý 22. května 2012 možnost zažít neobyčejnou událost. V odpoledních hodinách byl v této oblasti, ležící ve středové části Indické republiky, zaznamenán velký hluk a na obloze bylo vidět několik jasných objektů, padajících k zemi. Časové údaje nejsou příliš přesné, některé zdroje udávají rozpětí mezi 14:00 a 14:30 místního času, jiné tvrdí, že událost nastala až mezi 14:30 a 14:32 (9:00 - 9:02 UT). Jak se brzy ukázalo, na zem dopadlo několik meteoritů a celá událost byla proto označena jako "meteoritická sprcha". Přibližně ve stejnou dobu seismické stanice zaznamenaly otřesy země o síle 2,1 stupně Richterovy stupnice, trvající 90 sekund. Není však zcela jasné, zda souvisí s výše zmíněným jevem, nebo se jednalo jen o náhodu.

Pátrání po meteoritech začalo následující den a brzy bylo ve čtyřech lokalitách poblíž města Katol nalezeno několik fragmentů. Největší z nich měl rozměry 9,5 x 9 x 5,5 cm, hmotnost 673,5 gramu a hustotu 3,36 gramu/cm3. Jednalo se o kamenný meteorit (chondrit), složený převážně z křemičitanů s malou příměsí železa a niklu, jehož povrch pokrývala tmavě hnědá kůra o síle 0,5 mm, vzniklá během průletu atmosférou. Při dopadu vytvořil v zemi prohlubeň o rozměrech 13 x 10,5 cm a hloubce 4,5 cm. I ostatní části měly podobné charakteristiky. Zajímavý je dopad meteoritu, který byl nalezen u Khutamba Road. Ten nejprve prorazil plechovou střechu, do které udělal otvor o rozměrech 5,5 x 4 x 3 cm a po dopadu na betonovou desku měl ještě tolik energie, že vytvořil jamku o hloubce 0,5 cm. Farmář meteorit zvedl bezprostředně po dopadu a podle jeho vyjádření nebyl vůbec horký.

Podle některých informací další meteorit zasáhl osobní auto a poškodil mu přední sklo. Také bylo pádem meteoritů údajně zasaženo minimálně šest domů. Není tedy vyloučeno, že ve skutečnosti spadlo mnohem více těles na rozsáhlé ploše a dosud nalezené části jsou jen nepatrným zlomkem. Předběžné závěry uvádí, že mateřské těleso, zodpovědné za celou událost, mělo průměr asi 30 metrů.

Vybrané zdroje:

Převzato: Hvězdárna a planetárium Plzeň, novinky na Facebooku

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.