Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Konjunkce Venuše a Jupiter - hvězda Tří králů?

Konjunkce Venuše a Jupiter - hvězda Tří králů?

konjunkce05112004.jpg
Před úsvitem, v pátek 5.listopadu 2004, nám nebeská mechanika nabízí šanci uvidět krásný a docela vzácný úkaz, těsnou konjunkci planet Venuše a Jupiter.Planetární konjunkce nastává, když jsou dvě nebo více planet vidět na noční obloze velmi blízko sebe. Konjunkce mezi Venuší a Jupiterem jsou sice docela běžné, vyskytují se asi tři krát za rok, ale ráno 5.listopadu, před úsvitem, Venuše s Jupiterem budou na ještě temné obloze od sebe zdánlivě vzdáleny méně než jeden stupeň a to je již docela vzácnost.

Obě planety budou nejblíže sebe v 1:58 UTC, kdy budou zdánlivě vzdáleny jen 0,42 stupně. Tou dobou ale u nás ještě nebudou pozorovatelné. Vyjdou nad obzor spolu se souhvězdím Panny po čtvrté hodině ráno. Těsně před východem Slunce se nad obzorem objeví i Mars.

Pokud se vám nepodaří pozorovat toto uskupení právě v pátek ráno, nezoufejte. I o den dříve nebo později nebudou ještě obě planety příliš daleko od sebe a vytvoří tak na ranní obloze pěknou skupinku. Jen vzdálenost mezi nimi bude přibližně 2x tak velká jako v pátek ráno. Pro představu, jeden úhlový stupeň na obloze představuje asi tak šířku štíhlého prstu pozorovaného při natažené paži. Pokud tedy špičkou prstu zakryjete obě planety zároveň, určitě nebudou od sebe vzdáleny o mnoho víc než právě o jeden stupeň.

Letošní konjunkce je vzácná hned ze dvou důvodů. Poprvé, obě planety jsou od sebe vzdáleny méně než jeden stupeň a za druhé, jsou více než patnáct stupňů od Slunce a jsou tedy vidět na poměrně temné obloze. Podobně těsná konjunkce, která nastala v roce 1995, byla méně než patnáct stupňů od Slunce a proto se ztratila ve sluneční záři. Konjunkce 5. listopadu je zvláštní také tím, že další konjunkce nastane až 1.září 2005. Obě planety těsně vedle sebe si můžete nejlépe prohlédnout nad jihovýchodním obzorem, někdy mezi pátou a šestou hodinou ráno, dokud nezačne svítat.

konjunkce12080003.jpg
Tato konjunkce je velmi podobná té, která nastala 12.srpna roku 3 před naším letopočtem v 5 hodin ráno našeho času (mapka). Tehdy Venuše a Jupiter byly v souhvězdí Lva jen 0,16 stupně od sebe. Při tak těsné konjunkci se mohlo stát, že obě planety byly okem vidět jako jeden, velmi jasný objekt.

Letošní konjunkce je vynikající příležitostí pro skalní astrofotografy. Konjunkce planet je vzácný a krásný pohled. Protože Venuše i Jupiter jsou obě tak jasné, jejich letošní konjunkci by jste si neměli nechat ujít. Jen s malou představivostí se při něm pozorovatel může přesunout zpět v čase, pod oblohu středního východu, do doby, kdy možná tehdejší konjunkce, pozorovaná jako jediná velmi jasná "hvězda", byla znamením pro cestu tří králů do Betléma.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.