Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Kresba ranní komety C/2009 R1 McNaught

Kresba ranní komety C/2009 R1 McNaught

Kresba komety C/2009 R1 McNaught ze 6. června 2010. Autor: Petr Horálek.
Kometa C/2009 R1 McNaught již rapidně zjasňuje a je bez obtíží pozorovatelná malými dalekohledy především na ranní obloze. Já jsem proto využil jasných víkendových nocí, během nichž se tato teleskopická vlasatice pohybovala v souhvězdí Andromedy nízko nad severním obzorem. A spatření komety byl skutečně mimořádný zážitek.

Na internetu již kolují první fotografie komety, měli jste možnost ji vidět například na Astronomickém snímku dne. Kometa vypadala o víkendových dnech jako malá kulička ve hvězdném pozadí souhvězdí Andromedy. Ve chvíli, kdy se vyhoupla výš nad obzor (po 2. hodiny ranní, obzor již nepatrně světlal blížícím se svítáním), byl v binokuláru krásně patrný i chvost.

Kresbu v úvodu jsem pořídil v časných ranních hodinách (kolem 1:30 SELČ) v neděli 6. června na Ústupkách u Sečské přehrady. K tak skvostné podívané mi pomohl zrcadlový dalekohled o průměru 0.35 m (z dílny Jiřího Drbohlava) se sedmdesátinásobným zvětšením. Chvost komety je na kresbě velmi zvýrazněn, ve skutečnosti absolutní dominantou vzhledu komety byla její hlava, tzv. koma, která by se dala s nadázkou přirovnat k rozmazané fotce mořské perly. Výsledný obraz nahoře prošel touto šňůrou úprav - kresba pomocí pentilky (0.5 mm, měkkost B) a progressy (měkkost 8B), ze zakreslených hvězd určení orientace ohonu a měřítko kresby a po přeskenování do počítače inverze do bílo-černé.

Hvězdná velikost komety se toho rána pohybovala kolem 5. magnitudy. Kometa dál pokračuje ve svém tempu zjasňování a nepochybně bude na mimoměstské obloze ke spatření pouhýma očima. Malý dalekohled pak odhalí tolik žádaný chvost. Výhodu u pozorování navíc přinese blížící se období bezměsíčných nocí. Jedinou překážkou ke spatření komety je (kromě počasí) její velmi malá výška nad obzorem. Je skutečně třeba vyrazit na nějaký kopec, ze kterého severní obzor budete mít oprostěn od vzdálených vysokých lesů či budov. Hezký lov!