Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Mars: kde ho nalézt?

Mars: kde ho nalézt?

V dnešních dnech se lze téměř všude setkat s informacemi o ideálních podmínkách k pozorování Marsu. Kde ho na obloze nalezneme?

Pokud Vás nebude rušit veřejné osvětlení je velmi dobře pozorovatelný okem či triedrem. Doporučujeme navštívit hvězdárnu ve Vašem okolí - díky kvalitnímu vybavení na hvězdárně uvidíte Mars v celé jeho kráse.

obloha 2003.08.27 0:0 v Praze - tisk
Po kliknutí na obrázek vlevo se Vám zobrazí mapka vhodná pro tisk.

Obloha v Praze dne 2003.08.27 v 24:00Pro lepší orientaci jsou na mapce vyznačeny světové strany. Mars je velmi jasný objekt na jihu.

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.