Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Meteorický roj Leonid letos neoslní

Meteorický roj Leonid letos neoslní

Leonidy v roce 2001 a souhvězdí Lva.
Meteorický roj Leonid je pravidelnou ozdobou listopadové oblohy. Podobně jako u jiných rojů, není jeho aktivita každý rok stejná. Letos se očekává průměrná frekvence asi 10 meteorů za hodinu.

S meteorickým rojem Leonid se setkáváme každoročně kolem 17. listopadu, což se nám vzhledem ke státnímu svátku dobře pamatuje. Neznamená to ale, že nejvíce meteorů létá vždy v noci ze 17. na 18. listopadu. Země se při svém oběhu kolem Slunce setkává s proudem částic o celkovém průměru asi 35 000 km, který není na všech místech stejně silný.

Pro letošní rok jsou předpovězena hned tři maxima. 16. listopadu ve 21 hodin, 18. listopadu v půl páté ráno a 19. listopadu pět minut po půlnoci. Všechna maxima budou zhruba stejně výrazná, takových 10 až 15 meteorů za hodinu. Z pohledu České republiky bude první maximum pod obzorem, druhé v ideální ranní dobu a třetí průměrně pozorovatelné. Jednotlivá maxima trvají různě dlouho, ale dá se říct, že v období od 16. do 19. listopadu existuje velká pravděpodobnost, že kdykoli během noci alespoň jednu Leonidu uvidíte. Bohužel letos poměrně ruší Měsíc.

Meteorický roj Leonid způsobuje kometa Tempel-Tuttle, která se ke Slunci vrací každých 33 let. Proto známe z historických záznamů silné meteorické deště Leonid z let 1833, 1866 nebo 1966, kdy bylo pozorováno během pouhých 20 minut dokonce 100 000 meteorů. Kometa Tempel-Tuttle byla naposledy u Slunce roku 1998 a tehdy jsme mohli spatřit výraznou aktivitu roje.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.