Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Meteorit v ordinaci

Meteorit v ordinaci

Meteorit, nalezený v ordinaci
V pondělí 18. ledna 2010 kolem 17:38 místního času (22:38 UT) spatřilo velké množství lidí z Virginie, Marylandu, Severní Karolíny a dalších států z východního pobřeží USA na obloze velmi jasný meteor. Bylo to během soumraku, kdy ještě nebyly na obloze vidět hvězdy, ale jen Měsíc a Jupiter.

Henry Simoni-Wastila, který jev pozoroval z Reisterstownu v Marylandu, říká, že doba přeletu byla 3 až 5 sekund a následná kouřová stopa trvala asi 4 minuty. Jak už to bývá, informace od svědků se dost rozcházejí. Někdo udává dobu trvání 1 až 2 sekundy, jiný až 10 sekund. V několika hlášeních je uvedena oranžová nebo načervenalá barva, jinde se zmiňují o bílé, žluté nebo zelené záři. Zajímavé je, že někteří z pozorovatelů viděli krátce po bolidu další meteor, jeden dokonce spatřil dalších 5 nebo 6 slabších meteorů. Podle amatérského astronoma Williama E. Smithe by bolid i další meteory mohly náležet k roji Coma Berenicesid.

To je však teprve začátek příběhu. S největší pravděpodobností toto těleso nezaniklo v atmosféře, ale jeho zbytek dopadl až na zem. Ve stejné době totiž v oblasti Lorton, asi 20 kilometrů od Washingtonu, těleso o velikosti tenisového míčku prorazilo nejprve střechu, pak strop lékařské ordinace a nakonec skončilo na podlaze, rozlomené na několik částí. Podle lékaře Franka Ciampiho byla při dopadu slyšet velká rána, jako kdyby spadly na zem naložené police. Když byla objevena díra ve stropě a kameny na zemi, domníval se Ciampi nejprve, že se jedná o něco, co vypadlo z letadla nebo vrtulníku. Teprve až po konzultaci s geologem zjistil, že se zřejmě jedná o meteorit. Úlomky byly proto odneseny do Smithsonianského národního muzea, kde byly prozkoumány a jejich mimozemský původ potvrzen. Jedná se o kamenný meteorit, konkrétně chondrit o celkové hmotnosti 308 gramů. Podle odhadů mohla být jeho rychlost při dopadu bezmála 100 metrů za sekundu. Je možné, že tyto nalezené fragmenty nejsou jedinými pozůstatky, protože při pozorování bolidu se řada svědků shodla, že těleso se rozpadlo na několik částí. Na základě nasbíraných dat byla vypočítána oblast, kde by mohly být další fragmenty a hned se do ní vypravili hledači meteoritů.

Smithsonianské muzeum uvažuje, že meteorit vystaví ve svých sbírkách a lékařům, kteří jej našli, údajně vyplatilo odměnu 5 000 dolarů. Ta se zřejmě stala předmětem sporu, kdo je vlastně pravým vlastníkem úlomků. Ozval se totiž majitel budovy, zasažené vesmírným projektilem, který tvrdí, že podle práva má meteorit náležet jemu. Jak celá situace nakonec dopadne je zatím nejisté, ale je velmi smutné, že i v případě takového vzácného nálezu velké vědecké hodnoty se dostaly do popředí peníze.

[1] Meteorit spadl do zubní ordinace
[2] Americkou ordinací prolétl meteorit. Letěl rychlostí 350km/h
[3] Meteorit zasiahol Virgíniu
[4] Lorton Meteorite Fall: Meteorite Smashes Through Doctors Roof!
[5] Monday's meteor fell on Lorton, Va. doctors' office