Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Na obloze se objevila nová mlhovina

Na obloze se objevila nová mlhovina

mcNeil.jpg
Velmi zajímavý objev se povedl amatérskému astronomovi Jay McNeilovi z Paducah v Kentucky (USA). Poblíž známé M78 v souhvězdí Oriona zpozoroval novou mlhovinu (nyní už je známá jako McNeilova). Souřadnice nové mlhoviny jsou: 5 46 14 -00 05.8 (J2000) a její průměr je přibližně jedna úhlová minuta.

Pokud se Vám podaří mlhovinu vyfotografovat, pošlete nám její snímek. Ze získaných snímků připravíme fotogalerii. Nezapomeňte doplnit údaje o použité technice a nastavených parametrech. vyhledávací mapka

V souhvězdí Orionu se nachází hvězdná "porodnice" a tak již teď téměř jistě víme, že rozsvícení mlhoviny způsobil výbuch hvězdy skryté za mračny mezihvězdného prachu a plynu. Existuje podezření, že se jedná o příslušníka hvězd typu FU Ori, které se vyznačují relativně rychlým zjasněním o několik magnitud a pak velice pomalým poklesem. Jestliže toto bude potvrzeno, pak se McNeilova mlhovina stane čtvrtým takovým objektem pozorovaným vizuálně. Předchozí tři jsou: FU Ori (zjasnění roku 1937), V1057 Cyg (1970) a V1515 Cyg (padesátá léta). Vizuálně méně zajímavé FUORy (tak se hvězdám typu FU Ori zkrácené říká) byly V1735 Cyg (1957-65) a V346 Nor (1984).

Podle posledního vývoje se zdá, že už se pozoruje i samotná hvězda, která zjasnění způsobila. Jasnost mlhoviny umožňuje bezproblémové sledování amatérskými CCD kamerami a snad je možné i vizuální pozorování.

Užitečné odkazy:

Vyhledávací mapka

Archivní snímek, na kterém je mlhovina slabě zřetelná: www.mrh.org

Snímky mlhoviny M78:www.af9y.com,www.rc-astro.com

Snímek z Kitt Peaku

Snímky z observatoře Nyrola (Finsko):
mcneil VR,mcneil V,mcneil R

Přesná BVRI fotometrie pole od Arne Hendena pro zájemce usilující o něco víc než hezký obrázek: mcneil.dat

Snímek Sana

Základní informace a srovnání snímků v různých vlnových délkách: spiff.rit.edu

Mlhovinu nasnímal také Kamil Hornoch.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.