Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Nečekaný meteorický roj
redakce II Vytisknout článek

Nečekaný meteorický roj

Neočekávaný meteorický roj byl poprvé pozorován v sobotu 27. června. Japonští astronomové zaregistrovali 3-5 krát více rádiových odrazů od meteorů, než je obvyklý počet. Následně byl roj potvrzen vizuálními pozorováními.Roj byl pozorován i v Itálii, Portugalsku a Kalifornii. Nejvyšší frekvenci zaznamenali pozorovatelé v Itálii, kteří uvádějíZHR=100. Poloha radiantu roje je přibližně RA=224o, DEC=+50o. To by naznačovalo souvislost s rojem Bootid, ovšem jeho mateřská kometa 7P/Pons-Winnecke prošla 25. června v příliš velké vzdálenosti od Země, než aby mohlabýt zdrojem.
Zdroj: Elektronický cirkulář Americké meteorické společnosti.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.