Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Poslední šance vidět ISS

Poslední šance vidět ISS

ISS_2.jpg
Dnes za ranního svítání mohli pražané pozorovat Mezinárodní kosmickou stanici, která tentokrát proletěla doslova nad hlavami, přímo zenitem. Počasí ale moc nepřálo, bylo téměř zataženo. Ze současné série pozorovatelnosti ISS nad Českou republikou byl tento přelet předposlední, ještě jeden uvidíme 14. 3. ve 4:48.

Družice na obloze jsou oblíbeným bodem, který se pro pozorovatele tiše pohybuje mezi hvězdami a jsou tak pro řadu lidí romantickým pozorováním. Družice mají jasnost jako běžné hvězdy na naší obloze a za noc jich můžeme spatřit desítky, od velmi jasných až po sotva viditelné.

Zcela jinou kapitolou jsou ty nejjasnější družice, což ovšem nejsou už družice, ale mnohem větší objekty na obežné dráze kolem Země. Těmi nejjasnějšími body, které se na naší obloze objevují, mohou být Mezinárodní kosmická stanice (ISS) nebo raketoplán. Ty mohou mít jasnost předčící nejjasnější hvězdy a patří tak k nejvýraznějším objektům naší oblohy.

Mezinárodní kosmická stanice přelétá nad našimi hlavami poměrně často. Kdy a kam se podívat, lze lehce zjistit na internetu na předpovědních stránkách Heavens-Above.

Jasnost ISS není vždy stejná, ovlivňuje ji mnoho faktorů. Závisí například na tom, jak jsou k nám natočeny solární panely a trup stanice nebo zda u ní právě kotví raketoplán.

Zcela jiná situace nastává, když z pozorování jasného bodu okem přejdete k dalekohledu a namíříte ho na prolétající ISS. Ve velkém zvětšení je už vidět tvar kosmické stanice. Jak to přesně vypadá, si lze prohlédnout na vítězném snímku České astrofotografie měsíce za únor 2008 (/cam/2008/02/), kdy Libor Šmíd z Plzně vyfotografoval ISS s přibližujícím se raketoplánem.

Měsíc a Venuše