Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Projekt Češi v pásu totality
redakce Vytisknout článek

Projekt Češi v pásu totality

Část pásu úplného (totálního) zatmění Slunce v Rusku
Redakce astro.cz přichází s unikátním projektem, který si klade za cíl zmapovat výskyt českých (a případně i slovenských) pozorovatelů v pásu úplného zatmění Slunce dne 1. srpna 2008. Pokud se tedy chystáte vyrazit za pozorováním úplného zatmění do Ruska, Číny apod., pak jsou následující řádky určeny právě vám.

Jak se připojit?

Jediné, co musíte udělat pro zapojení do projektu "Češi v pásu totality" je vyplnit jednoduchý formulář a zaslat ho na email: kubala(zavináč)astro(tečka)cz.

Informace o vaší expedici pak budou průběžně zveřejňovány na stránkách astro.cz. Zúčastnit se mohou jak velké organizované expedice, tak jednotlivci. Zároveň budeme velmi rádi, když nám zašlete své fotografie ze zatmění (informace ve formuláři).

Cíle projektu

Cílem projektu je především zmapování výskytu Čechů (případně i Slováků) v pásu úplného (totálního) zatmění Slunce a shromáždění většiny pořízených fotografií na jednom místě.

Ke stažení: registrační formulář (doc)

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.