Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  První kometa roku 2006

První kometa roku 2006

C/2006 A1 (Pojmanski)
Na ranní obloze můžeme v dalekohledu spatřit první kometu letošního roku, která nese označení C/2006 A1 (Pojmanski).

Kometu C/2006 A1 objevil ji polský astronom Dr. Grzegorz Pojmanski z varšavské univerzitní observatoře (Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego) 4. ledna 2006 na snímcích v rámci projektu robotických dalekohledů ASAS (All Sky Automated Survey). Systému automatických dalekohledů se nachází na observatoři Las Campanas v Chile.

Při prohlídce archivů byla kometa nalezena i na snímcích ASAS z 29. prosince 2005. K. Cernis ji dohledal i mezi daty z 25. prosince 2005 z přístroje SWAN (Solar Wind Anisotropies) na sluneční kosmické observatoři SOHO (Solar and Heliospheric Observatory). SOHO objevilo již 1.100 komet, které se pohybovaly v blízkosti Slunce.

Bohužel kometa C/2006 A1 (Pojmanski) se teprve na konci února přesunula na severní polokouli. Nyní se nachází na ranní obloze vlevo od planety Venuše ("Jitřenky) a jako malinký "chomáček" je viditelná v dalekohledu (triedru). Ale jasnost komety slábne a i nepatrné znečištění oblohy (ať už skutečné nebo světelné) může znemožnit pozorování tohoto plošného objektu.

Efemeridy komety C/2006 A1 (Pojmanski) najdete na adrese:
Mapka komety 28.2.2006 na adrese:

Snímek: Venuše a vlevo kometa C/2006 A1 (Pojmanski), 1.3.2006, 15:19:01 2006 UT (Credit: Dareell E. Spangler, fotografováno z Storm Mountain u města Drake, Colorado, USA).

Zdroj: spaceweather.com

Jihozápadní obloha v Pardubicích

Ukázka toho, co lze ještě aktuálně zachytit na jihozápadní obloze (souhvězdí Býka, Blíženců,...). ISO: 1600, exp.: 2 min.