Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  První kometa roku 2006

První kometa roku 2006

C/2006 A1 (Pojmanski)
Na ranní obloze můžeme v dalekohledu spatřit první kometu letošního roku, která nese označení C/2006 A1 (Pojmanski).

Kometu C/2006 A1 objevil ji polský astronom Dr. Grzegorz Pojmanski z varšavské univerzitní observatoře (Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego) 4. ledna 2006 na snímcích v rámci projektu robotických dalekohledů ASAS (All Sky Automated Survey). Systému automatických dalekohledů se nachází na observatoři Las Campanas v Chile.

Při prohlídce archivů byla kometa nalezena i na snímcích ASAS z 29. prosince 2005. K. Cernis ji dohledal i mezi daty z 25. prosince 2005 z přístroje SWAN (Solar Wind Anisotropies) na sluneční kosmické observatoři SOHO (Solar and Heliospheric Observatory). SOHO objevilo již 1.100 komet, které se pohybovaly v blízkosti Slunce.

Bohužel kometa C/2006 A1 (Pojmanski) se teprve na konci února přesunula na severní polokouli. Nyní se nachází na ranní obloze vlevo od planety Venuše ("Jitřenky) a jako malinký "chomáček" je viditelná v dalekohledu (triedru). Ale jasnost komety slábne a i nepatrné znečištění oblohy (ať už skutečné nebo světelné) může znemožnit pozorování tohoto plošného objektu.

Efemeridy komety C/2006 A1 (Pojmanski) najdete na adrese:
Mapka komety 28.2.2006 na adrese:

Snímek: Venuše a vlevo kometa C/2006 A1 (Pojmanski), 1.3.2006, 15:19:01 2006 UT (Credit: Dareell E. Spangler, fotografováno z Storm Mountain u města Drake, Colorado, USA).

Zdroj: spaceweather.com

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.