Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Seskupení Venuše - Regulus

Seskupení Venuše - Regulus

2004-10-03-venus-lg.jpg

V neděli a v pondělí ráno lze před východem Slunce přímo nad východním obzorem spatřit těsné seskupení planety Venuše a hvězdy Regulus ze souhvězdí Lva. Zajímavá dvojice vychází nad obzor okolo 3:30 SELČ a nelze ji nad východním obzorem přehlédnout až do doby než se ztratí ve slunečním svitu. (mapku si lze zvětšit)

Venuše těsně vedle Regula je z této dvojice mnohem jasnější, okolo -4 magnitudy.

Regulus je alfa Leonis, jasná hvězda z tak zvaného jarního trojúhelníku, v překladu "Vládce". Její jasnost činí 1,3 mag a svítí na nás z dálky asi 70 světelných roků. Září 114 x intenzivněji než Slunce a její průměr přesahuje 3 x průměr naší mateřské hvězdy. Triedrem uvidíme ve zdánlivé blízkosti 3 ' hvězdu o 7,6 mag. Další průvodce je vzdálen 4''. Jeho jasnost je ale jen 13 magnitud a uvidíte ho jen v opravdu velkém dalekohledu.

V pondělí ráno se situace z neděle bude opakovat. Jen Regulus bude pozorovatelný ve zhruba stejné vzdálenosti nad Venuší, zatím co v neděli se nacházel pod ní.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.