Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Seskupení Venuše - Regulus

Seskupení Venuše - Regulus

2004-10-03-venus-lg.jpg

V neděli a v pondělí ráno lze před východem Slunce přímo nad východním obzorem spatřit těsné seskupení planety Venuše a hvězdy Regulus ze souhvězdí Lva. Zajímavá dvojice vychází nad obzor okolo 3:30 SELČ a nelze ji nad východním obzorem přehlédnout až do doby než se ztratí ve slunečním svitu. (mapku si lze zvětšit)

Venuše těsně vedle Regula je z této dvojice mnohem jasnější, okolo -4 magnitudy.

Regulus je alfa Leonis, jasná hvězda z tak zvaného jarního trojúhelníku, v překladu "Vládce". Její jasnost činí 1,3 mag a svítí na nás z dálky asi 70 světelných roků. Září 114 x intenzivněji než Slunce a její průměr přesahuje 3 x průměr naší mateřské hvězdy. Triedrem uvidíme ve zdánlivé blízkosti 3 ' hvězdu o 7,6 mag. Další průvodce je vzdálen 4''. Jeho jasnost je ale jen 13 magnitud a uvidíte ho jen v opravdu velkém dalekohledu.

V pondělí ráno se situace z neděle bude opakovat. Jen Regulus bude pozorovatelný ve zhruba stejné vzdálenosti nad Venuší, zatím co v neděli se nacházel pod ní.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.