Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Skvrny na Slunci v těchto dnech

Skvrny na Slunci v těchto dnech

Slunce dne 27. března ve 23:24 SEČ. Zdroj: SOHO
V současné době se Slunce nachází v období minima své aktivity, kdy končí starý jedenáctiletý sluneční cyklus a začíná cyklus nový. První malá aktivní oblast nového cyklu se objevila již v lednu tohoto roku. Sluneční fyzikové to poznají podle polarity magnetických polí slunečních skvrn, která se s nástupem nového cyklu mění.

Zatímco v minulých měsících byly na Slunci jen občas vidět malé skvrnky, 23. března se u východního okraje slunečního disku objevila skupina skvrn, která se rychle rozvíjela. 24. března už byly pozorovány dvě skupiny a v současné době jsou na Slunci tři středně velké skupiny slunečních skvrn typu D, z nichž jedna z nich nás 25. března obdařila středně silnou erupcí. Taková aktivita je v období minima spíše výjimečná. Z počátku nového cyklu se však ještě nemůžeme radovat, protože všechny tři skupiny patří ke starému cyklu. Je celkem běžné, že v období slunečního minima se vyskytují skvrny obou cyklů zároveň. Zvýšení počtu skvrn a tím i aktivity Slunce v souvislosti s novým cyklem se předpokládá přibližně na konci tohoto roku. Maximum nového cyklu můžeme očekávat v období mezi lety 2011-2013.

Sluneční skvrny jsou místa se silným magnetickým polem, které brání přenosu energie k povrchu. Proto je pozorujeme jako temné oblasti. Erupce představují náhlé uvolnění energie magnetického pole, při nichž se urychlují nabité částice a ohřívá se část sluneční atmosféry. Silné sluneční erupce mohou ovlivnit magnetosféru naší Země.

RNDr. Michal Sobotka, DrSc.
Astronomický ústav AV ČR, v.v.i.
Sluneční oddělení
Ondřejov

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd