Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Supernova v Doutníkové galaxii

Supernova v Doutníkové galaxii

Supernova v galaxii M82. Autor:  Leonard Ellul-Mercer.
Supernova v galaxii M82.
Autor: Leonard Ellul-Mercer.
Na noční obloze se opět děje raritní podívaná. Tentokráte však zejména pro majitele nějakých středně velikých přístrojů pokud možno dále od měst. V galaxii M82, lidově označované „Doutník“, vybuchla jasná supernova. Jde o typ Ia, čili vzplanutí v nesourodé dvojici hvězd – často hustého bílého trpaslíka a hmotného rudého obra. Supernova je v galaxii krásným doplňkem pro fotografy, neboť samotná galaxie patří mezi nejvděčnější objekty tohoto typu. Supernova bude pozorovatelná jen několik následujících dní, maximálně týdnů, než opět výrazně pohasne.

Přibližně před 11,4 miliony let explodoval v galaxii označované v Messierově katalogu jako M82 bílý trpaslík. Právě v těchto dnech světlo od vzdálené galaxie doputovalo po své dlouhé cestě vesmírem k Zemi. Supernova má takovou jasnost, že ji mohou vidět i astronomové amatéři prostřednictvím svých dalekohledů. Supernova se nachází v jednom z prašných ramen galaxie. Její jas byl odhadnut na +11,2 mag, takže by měla být dostupná i menším dalekohledům. Na připojeném obrázku ji zachytil z observatoře na Maltě 22. ledna letošního roku astronom Leonard Ellul-Mercer. Supernova je nepřehlédnutelná a navíc je (na snímku v úvodu) označena čárkami.

ČAM 2013.04: M82 Autor: Robert Novotný
ČAM 2013.04: M82
Autor: Robert Novotný
Se vzdáleností necelých 12 milionů světelných let je galaxie M82 stále ještě považována za bezprostřední sousedku naší Galaxie (Mléčné dráhy). Tato supernova je tak nejbližším objektem svého typu od vzplanutí objektu označeného následně jako SN 1993J, k němuž došlo před 21 roky. Právě poměrná blízkost úkazu z něho dělá velice atraktivní cíl i pro amatérská pozorování a dává současně příležitost profesionálům k detailnímu studiu procesů, které při takovéto explozi probíhají. Porovnáním světelných křivek při obdobných vzplanutích je velká naděje, že jasná supernova bude dobře pozorovatelná alespoň ještě dva následující týdny. Odborníci navíc nevylučují, že výbuch byl zachycen již ve svém prvotním stádiu a supernova by mohla ještě zjasnit až někam k 8. mag. Takové prognózy pak dávají naději i nám ve střední Evropě, že alespoň některá noc bude nakloněna našim pozorováním a stačíme se na vzácný úkaz alespoň letmo podívat.

Takže v okamžiku kdy se mraky rozplynou, nezapomeňte svůj dalekohled přednostně namířit na „doutník“, galaxii M82 ve Velké medvědici, a podívejte se, jak na tom právě umírající hvězda bude.

Stáhněte si: Vyhledávací mapka pro odhady jasnosti supernovy (AAVSO)

Hvězdárna v Rokycanech

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.