Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 1. týdnu (3. - 9. ledna 2005)

Úkazy na obloze v 1. týdnu (3. - 9. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 1. týden (3.1.-9.1.2004).

Redakce: omlouváme se za nezveřejnění přehledu astronomických úkazů za poslední týden loňského roku. Došlo k chybě v komunikaci s autorem.

Měsíc je 3. ledna v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Střelce.4. ledna se promítá těsně u Jupitera (nastává zákryt, z našeho území však nepozorovatelný), o den později projde na obloze poblíž Marsu.
Konjunkce Merkura a Venuše s Měsícem nastává 9. ledna.

Planety: Na ranní obloze jsou nad jihovýchodem pozorovatelné planety Merkur (-0,3 mag), Venuše (-3,9 mag) a Mars (1,5 mag). Po půlnoci vychází Jupiter (-2,1 mag, promítá se do souhvězdí Panny), celou noc je nad obzorem Saturn (-0,3 mag, Blíženci). Na večerní obloze je dalekohledem až do půl deváté pozorovatelný Uran (5,9 mag, Vodnář).

Zajímavé úkazy:

• Kometa C/2004 Q2 Machholz prochází tento týden v nejmenší vzdálenosti od Země (zhruba 50 milionů km), dosáhne nejvyšší jasnosti (4,1 mag) a bude dobře viditelná i v malých dalekohledech. Kometa se pohybuje souhvězdím Býka směrem k Perseovi, koncem týdne ji spatříme nedaleko hvězdokupy Plejády.
  • 3. ledna nastává maximum meteorického roje Kvadrantid.

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.