Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 10. týdnu (5.-11.3.2007)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (5.-11.3.2007)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (5. až 11. března 2007):

Měsíc se tento týden promítá do souhvězdí Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. V noci ze 6. na 7. 3. prochází na obloze poblíž hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny, 11. 3. ráno kolem hvězdy Antares ve Štíru. 12. března ve 4 h 54 min je Měsíc v poslední čtvrti, 7. března ráno prochází odzemím (406 tisíc km).

Planety viditelné okem: večer je nad západním obzorem viditelná velmi jasná Venuše (jasnost -4,0 mag, prochází souhvězdím Ryb). Je nejjasnějším objektem večerní oblohy. Planeta Saturn (0,0 mag) je nad obzorem celou noc, svítí v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Ráno za svítání je v Hadonoši dobře viditelný výrazný Jupiter (-2,2 mag), načervenalý Mars vychází až kolem čtvrt na šest ráno; spatříme ho jen nízko nad jihovýchodem (Kozoroh, 1,2 mag).

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.