Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 10. týdnu

Úkazy na obloze v 10. týdnu

- od 3. do 9. března 2008

Měsíc je 7. března v 18 h 14 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 3.3. ráno se promítá poblíž Jupitera, 5.3. ráno nedaleko Merkura a Venuše, poblíž se nachází také planeta Neptun.
Planety viditelné okem: Planety Merkur (jasnost 0,1 mag) a Venuše (-3,9 mag) vycházejí za svítání krátce před začátkem občanského soumraku, k pozorování je výhodné použít triedr. 0bě planety najdeme v souhvězdí Kozoroha, velmi nízko nad východojihovýchodem. Největší západní elongace Merkura (27° 09´ od Slunce) připadá na 3. března. Období viditelnosti obou planet končí; Merkur se na večerní obloze znovu objeví koncem dubna, Venuše až v září. Zajímavé seskupení Venuše, Merkura a Měsíce bude viditelné 5.3. před východem Slunce. Týž den dojde k zákrytu Merkura a Venuše Měsícem, úkaz však z našeho území není pozorovatelný. Na ranní obloze je v souhvězdí Střelce viditelný také Jupiter (-2,0 mag), který vychází kolem čtvrté hodiny ráno. Večer po západu Slunce je pozorovatelný Mars (0,3 mag), 5. března přejde ze souhvězdí Býka do Blíženců. Celou noc je ve Lvu viditelný Saturn (0,2 mag).
Zajímavé úkazy: Celý týden jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich 8.3. v době od 5 h 40 do 5 h 45 min. Informace o dalších přeletech získáte odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.