Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 11. týdnu

Úkazy na obloze v 11. týdnu

Úkazy na obloze v 11. týdnu (12. až 18. března 2007)

Měsíc se tento týden promítá do souhvězdí Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 12.3. ráno prochází na obloze poblíž Jupiteru, 16.3. za svítání nedaleko Marsu. 12. března ve 4 h 54 min je Měsíc v poslední čtvrti.

Planety viditelné okem:: nejjasnějším objektem večerní oblohy je Venuše (jasnost -4,0 mag, přechází ze souhvězdí Ryb do Berana). Planeta Saturn (0,1 mag) je nad obzorem celou noc, promítá se do souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Kolem půl druhé vychází výrazný Jupiter (-2,2 mag, Hadonoš), načervenalý Mars je viditelný na ranní obloze nízko nad jihovýchodem (1,2 mag, Kozoroh). Vychází kolem páté hodiny.

Zajímavé úkazy: 15. března nastává maximum proměnné hvězdy Mira (omikron Ceti). Hvězda je viditelná i bez dalekohledu na večerní obloze v souhvězdí Velryby, nevysoko nad západojihozápadem. Jasnost 2 mag, v době minima zeslábne na 10 mag. Příští maximum nastane 10.2.2008.

Kometa se nacházela nedaleko hvězdy delta v souhvězdí Velké medvědice a po obloze se pohybovala rychlostí kolem 5 obloukových vteřin za minutu.