Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 18. týdnu (1. - 7. května 2006)

Úkazy na obloze v 18. týdnu (1. - 7. května 2006)

Měsíc je 5. května v 7 h 13 min v první čtvrti, 7. května v 9 h v odzemí (405 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 2.5. se promítá poblíž Marsu, 4.5. nedaleko Saturnu a hvězdokupy M 44.

Planety viditelné okem: Velmi jasná Venuše (-4,1 mag, Ryby) září na ranní obloze nízko nad východním obzorem, Mars (1,5 mag, Blíženci) je nejlépe viditelný v první polovině noci. Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je 4. května v opozici se Sluncem, nad obzorem je celou noc. Saturn (0,3 mag, Rak) zapadá kolem půl třetí ráno, promítá se poblíž hvězdokupy Jesličky.

Zajímavé úkazy:

• 5.5. nastává maximum meteorického roje éta Akvarid.
  • Rozpadlé jádro komety 73P/Schwassmann-Wachmann 3 se blíží k Zemi, největší přiblížení jednotlivých fragmentů se očekává mezi 11. a 14.květnem. V tomto týdnu prochází kometa souhvězdími Herkula a Lyry, jasnost se zvyšuje v rozmezí zhruba 8 - 7 mag.
  • V tomto týdnu jsou stále dobře viditelné večerní přelety ISS, období viditelnosti končí 9.5. Bližší informace a data jsou k dispozici na stránkách www.heavens-above.com, údaje o nejjasnějších přeletech lze získat rovněž odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.

Mesíc