Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 18. týdnu (2. - 8.5 2005)

Úkazy na obloze v 18. týdnu (2. - 8.5 2005)

Přehled astronomických úkazů na 18. týden (2.5.-8.5.2005).

Měsíc je 8.5. v 10 h 45 min v novu. Tento týden prochází souhvězdími Vodnáře (2.5. poblíž planety Mars), Ryb, Velryby a Berana.

Planety viditelné okem: Jupiter (-2,4 mag) je viditelný celou noc v souhvězdí Panny, Saturn v Blížencích (0,2 mag) je nejlépe pozorovatelný v první polovině noci, zapadá před půl druhou. Načervenalý Mars (0,6 mag) se promítá do souhvězdí Vodnáře, svítí nad jihovýchodním obzorem od půl čtvrté ráno.

V květnu nastávají příznivé podmínky ke sledování planetky Ceres. Opozice se Sluncem nastává 8.5., planetka je viditelná po celou noc v souhvězdí Váhy a promítá se poblíž hvězdy beta Lib. Jasnost 6,7 mag.
Maximum meteorického roje éta-Akvaridy nastává 5. května.
Nejjasnější přelet Mezinárodní kosmické stanice je tento týden pozorovatelný ve čtvrtek, začátek přeletu ve 22 h 16 min, jasnost -1,0 mag. Informace o dalších přeletech ISS lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.