Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 18. týdnu

Úkazy na obloze v 18. týdnu

- od 30. dubna do 6. května 2007.

Slunce prochází souhvězdím Berana. Na jeho povrchu je viditelná výrazná sluneční skvrna, která v polovině týdne projde poblíž středu slunečního kotouče. K pozorování Slunce musíme použít dalekohled vybavený speciálním filtrem, jinak hrozí vážné poškození zraku!
Měsíc je 2. května ve 12 h 9 min v úplňku. 30. dubna ve 13 h je Měsíc v odzemí (vzdálenost Země - Měsíc: 406 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Panny, Vah a Štíra. V noci z 30.4. na 1.5. projde kolem nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny, hvězdy Spika, 5.5. ráno v blízkosti Jupiteru a hvězdy Antares v souhvězdí Štíra.
Planety: Merkur je nepozorovatelný. Nejjasnější planetou na obloze je Venuše (jasnost -4,1 mag, promítá se do souhvězdí Býka poblíž hvězdy Elnath), po setmění září vysoko nad západem až do půlnoci. Saturn (0,4 mag, prochází souhvězdím Lva poblíž hranice s Rakem) zapadá až ve čtvrt na čtyři ráno. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag, Hadonoš), vychází před půlnocí. Ráno za svítání se nízko nad východojihovýchodem objevuje planeta Mars (1,0 mag, pohybuje se ve Vodnáři směrem k souhvězdí Ryb, jeho hranici překročí 9. května). Nedaleko Marsu se promítá také planeta Uran (5,9 mag).
Zajímavé úkazy: 6. května nastává maximum meteorického roje éta-Akvarid. Pozorování ruší Měsíc, radiant navíc vychází až v ranních hodinách.

Brucke von Andau