Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 19. týdnu 2008

- od 5. do 11. května

Měsíc je 5. května ve 14 h 17 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 6.5. večer se promítá nedaleko Merkura a hvězdokupy Plejády, v noci z 10. na 11.5. poblíž planety Mars.
Planety: Za večerního soumraku je nízko nad západoseverozápadem viditelný Merkur (jasnost klesá z –0,5 na 0,1 mag), v první polovině noci planety Mars a Saturn; Mars (1,3 mag) přechází ze souhvězdí Blíženců do Raka, Saturn (0,6 mag) se pohybuje ve Lvu poblíž hvězdy Regulus. Nejjasnějším objektem ranní oblohy je Jupiter (-2,5 mag). Koncem týdne vychází hodinu po půlnoci, prochází souhvězdím Střelce.
Zajímavé úkazy: Zvýšený výskyt „padajících hvězd“ – meteorů roje eta-Aquarid můžeme pozorovat počátkem týdne, maximum nastává 5.5.
V tomto týdnu začíná období viditelnosti ranních přeletů Mezinárodní vesmírné stanice ISS, informace o přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
9.5. prochází v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 197P/LINEAR (0,284 AU).
10.5. odpoledne dojde k zákrytu planety Mars Měsícem. Úkaz nastává za denního světla a je viditelný jen dalekohledem.