Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 19. týdnu 2008

- od 5. do 11. května

Měsíc je 5. května ve 14 h 17 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 6.5. večer se promítá nedaleko Merkura a hvězdokupy Plejády, v noci z 10. na 11.5. poblíž planety Mars.
Planety: Za večerního soumraku je nízko nad západoseverozápadem viditelný Merkur (jasnost klesá z –0,5 na 0,1 mag), v první polovině noci planety Mars a Saturn; Mars (1,3 mag) přechází ze souhvězdí Blíženců do Raka, Saturn (0,6 mag) se pohybuje ve Lvu poblíž hvězdy Regulus. Nejjasnějším objektem ranní oblohy je Jupiter (-2,5 mag). Koncem týdne vychází hodinu po půlnoci, prochází souhvězdím Střelce.
Zajímavé úkazy: Zvýšený výskyt „padajících hvězd“ – meteorů roje eta-Aquarid můžeme pozorovat počátkem týdne, maximum nastává 5.5.
V tomto týdnu začíná období viditelnosti ranních přeletů Mezinárodní vesmírné stanice ISS, informace o přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
9.5. prochází v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 197P/LINEAR (0,284 AU).
10.5. odpoledne dojde k zákrytu planety Mars Měsícem. Úkaz nastává za denního světla a je viditelný jen dalekohledem.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.