Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu (8.-14.5.2006)

Úkazy na obloze v 19. týdnu (8.-14.5.2006)

Úkazy na obloze v 19. týdnu (8. - 14. května 2006)

Měsíc je 13. května v 8 h 51 min v úplňku. V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. 11.5. je v konjunkci s hvězdou Spika v souhvězdí Panny (nastává zákryt, z našeho území však nepozorovatelný), 12.5. se promítá poblíž planety Jupiter.

Planety viditelné okem: nejjasnější Venuše (-4,1 mag) září za ranního svítání nízko nad východem, pohybuje se na hranici souhvězdí Ryb a Velryby. Mars (1,5 mag, Blíženci) zapadá hodinu po půlnoci. Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem po celou noc, Saturn (0,3 mag, Rak) je nejlépe viditelný v první polovině noci. Polohy nejjasnějších Jupiterových a Saturnových měsíců můžeme vyhledat např. ve Hvězdářské ročence na rok 2006, nejjasnější satelity těchto planet jsou pozorovatelné i malým hvězdářským dalekohledem.

Období viditelnosti ISS skončilo 8. května, následující období ranních přeletů začíná až počátkem června. Dalším zajímavým světelným úkazem způsobeným umělými kosmickými tělesy jsou záblesky družic Iridium. Informace o přeletech těchto družic jsou k dispozici např. na stránkách www.heavens-above.com, data přeletů nad územím ČR je možné rovněž získat dotazem na elektronické adrese zableskyiridium@seznam.cz.

73P_Schwasmann-Wachmann.jpg
Rozpadlé jádro komety 73P/Schwassmann-Wachmann 3 se blíží k Zemi a dosahuje nejvyšší jasnosti, maximální přiblížení jednotlivých fragmentů se očekává mezi 10. až 17. květnem. V tomto týdnu prochází kometa souhvězdími Lyry, Labutě a Lištičky, pozorování však bude rušit svit Měsíce v úplňku.
INFORMACE: /clanek/2405Mapka oblohy

Zodiakální světlo z Beskyd

Zodiakální světlo vyfocené krátce po astronomickém soumraku. Úprava - redukce světelného znečištění.