Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu

Úkazy na obloze v 19. týdnu

- od 7. do 13. května 2007.

Měsíc je 10. května v 6 h 27 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se na obloze promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 10.5. ráno prochází kolem planety Neptun, 12.5. ráno půl stupně severně od Uranu, 13.5. za svítání nedaleko planety Mars.
Planety: Merkur (jasnost -1,3 mag) se koncem týdne objevuje za soumraku na večerní obloze, je však viditelný jen nízko nad severoseverozápadem. Promítá se do souhvězdí Býka nedaleko hvězdokupy Plejády. Velmi jasná Venuše (-4,1 mag, v tomto týdnu opustí souhvězdí Býka a přejde do Blíženců) je nejjasnější planetou na obloze, zapadá až po půlnoci. Jupiter (-2,5 mag, Hadonoš) je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze je od čtvrté hodiny viditelný načervenalý Mars (0,9 mag, promítá se na hranici Vodnáře a Ryb, do souhvězdí Ryb vstoupí 9. května). V dalekohledu jsou před svítáním pozorovatelné planety Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh).
10. května prochází v nejmenší vzdálenosti od Země kometa P/2007 H3(Garradd), 13. května projde přízemím kometa 135P/Shoemaker-Levy 8.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.