Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu

Úkazy na obloze v 19. týdnu

- od 7. do 13. května 2007.

Měsíc je 10. května v 6 h 27 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se na obloze promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 10.5. ráno prochází kolem planety Neptun, 12.5. ráno půl stupně severně od Uranu, 13.5. za svítání nedaleko planety Mars.
Planety: Merkur (jasnost -1,3 mag) se koncem týdne objevuje za soumraku na večerní obloze, je však viditelný jen nízko nad severoseverozápadem. Promítá se do souhvězdí Býka nedaleko hvězdokupy Plejády. Velmi jasná Venuše (-4,1 mag, v tomto týdnu opustí souhvězdí Býka a přejde do Blíženců) je nejjasnější planetou na obloze, zapadá až po půlnoci. Jupiter (-2,5 mag, Hadonoš) je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze je od čtvrté hodiny viditelný načervenalý Mars (0,9 mag, promítá se na hranici Vodnáře a Ryb, do souhvězdí Ryb vstoupí 9. května). V dalekohledu jsou před svítáním pozorovatelné planety Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh).
10. května prochází v nejmenší vzdálenosti od Země kometa P/2007 H3(Garradd), 13. května projde přízemím kometa 135P/Shoemaker-Levy 8.

Prelet ISS a Sojuzu 93 minút pred spojením na orbite.

Prelet ISS a Sojuza (na snímke vľavo od ISS). Snímku obohatil prelet meteóru a lietadla.