Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu

Úkazy na obloze v 50. týdnu

- od 10. do 16. prosince 2007

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. Blíží se k první čtvrti, která nastane 17. prosince. 14.12. večer se promítá poblíž planety Neptun, 16.12. nedaleko Uranu; obě planety jsou viditelné jen v dalekohledu.

Planety sluneční soustavy: Celou noc je viditelný Mars (jasnost -1,5 mag), prochází souhvězdím Blíženců. Jeho jasnost i úhlový průměr stále stoupá, nejlepší pozorovací podmínky nastávají ve druhé polovině prosince. Planeta Saturn (0,7 mag) vychází počátkem týdne o půl jedenácté večer, svítí v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Nejjasnější planetu, Venuši (-4,1 mag), spatříme ráno před svítáním nad jihovýchodem. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Panny do Vah. Je nejjasnějším objektem ranní oblohy.

Zajímavé úkazy: Zvýšený výskyt meteorů – „padajících hvězd“ můžeme pozorovat v noci ze 14. na 15. prosince, kdy nastává maximum meteorického roje Geminid.
Tento týden jsou velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Bližší informace o přeletech získáte na stránkách www.heavens-above.com, případně dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.