Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 51. týdnu (19. - 25. prosince 2005)

Úkazy na obloze v 51. týdnu (19. - 25. prosince 2005)

Slunce vstupuje 21.12. v 19 h 34 min do znamení Kozoroha. Nastává zimníslunovrat, začíná astronomická zima.

• Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Raka, Lva a Panny. 19.12.prochází poblíž Saturnu a hvězdokupy Jesličky, v noci z 21. na 22.12.nedalekohvězdy Regulus v souhvězdí Lva.
    V poslední čtvrti je 23.12. ve 20 h 36 min, vodzemí 21.12. ve 4 h středoevropského času.

Planety pozorovatelné okem:

• Merkur (jasnost 0,5 mag) je viditelnýna ranníobloze nízko nad jihovýchodem. Přechází ze souhvězdí Štíra do Hadnonoše,konjunkce s hvězdou Antares nastává 20.12. ráno.
  • Velmi jasná Venuše (-4,7mag)září na večerní obloze v souhvězdí Kozoroha do půl sedmé.
  • Mars v Beranu(-0,9 mag) je pozorovatelný celou noc s výjimkou časného rána,
  • Jupiter veVahách (-1,8 mag) svítí na ranní obloze nízko nad jihovýchodem.
  • Planeta Saturn(0,1 mag) vychází již kolem sedmé hodiny večer, prochází souhvězdím Rakanedaleko hvězdokupy Jesličky. Nejvýše nad obzorem je až po půlnoci.

Airglow z Ivančic

Airglow (světélkování ve vysoké atmosféře). Fotoaparát Sony DSC-RX100M2, ISO6400, f/1.8, exp. 10 s. Fotografováno z okraje menšího města (Ivančice na Brněnsku).