Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 51. týdnu -

Úkazy na obloze v 51. týdnu -

od 17. do 23. prosince 2007

Slunce vstupuje 22.12. v 7 h 7 min do znamení Kozoroha. Nastává zimní slunovrat, začíná astronomická zima.

Měsíc je 17. prosince v první čtvrti, 22. prosince v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 361 tisíc km). V tomto týdnu se postupně promítá do souhvězdí Ryb, Berana a Býka. V noci z 21. na 22.12. prochází těsně kolem hvězdokupy M 45 – Plejády v souhvězdí Býka.

Planety: Na večerní obloze svítí nízko nad jihozápadem planety Uran (jasnost 5,8 mag) a Neptun (7,9 mag), obě jsou viditelné jen dalekohledem. Uran se pohybuje ve Vodnáři, Neptun prochází souhvězdím Kozoroha. Kolem desáté hodiny večer vychází planeta Saturn (0,7 mag), promítá se do souhvězdí Lva. Po celou noc je nad obzorem Mars (-1,6 mag), najdeme ho v souhvězdí Blíženců. 19.12. se Mars nejvíce přiblíží k Zemi, a to na vzdálenost 0,58935 astronomické jednotky. Ráno za svítání můžeme pozorovat jasnou Venuši (-4,1 mag). Prochází souhvězdím Vah, je nejjasnějším objektem ranní oblohy.

Zajímavé úkazy: 23.12. nastává maximum meteorického roje Ursaminorid, pozorování však ruší Měsíc.
Až do 24. prosince jsou z našeho území dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, další období ranní viditelnosti začíná 1. ledna 2008. Podrobné informace o průletech lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com.

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.