Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 52. týdnu (26.12.2005-1.1.2006)

Úkazy na obloze v 52. týdnu (26.12.2005-1.1.2006)

Měsíc

• Měsíc Měsíc je 31. prosince ve 4 h 11 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 27.12. se na obloze promítá poblíž Jupiteru, konjunkce Měsíce s planetou Merkur nastává 30. prosince, s Venuší 1. ledna.

Planety pozorovatelné okem:

• Počátkem týdne je na ranní obloze nízko nad jihovýchodem viditelný Merkur. Prochází souhvězdím Hadonoše, jeho zdánlivá hvězdná velikost je -0,4 mag; výška nad obzorem se však postupně snižuje a pozorovací podmínky zhoršují.
  • Velmi jasná Venuše (-4,5 mag, přechází z Kozoroha do Střelce) září na večerní obloze u jihozápadu.
  • Načervenalý Mars (Beran, -0,7 mag) zapadá kolem půl čtvrté ráno.
  • Planeta Jupiter (-1,8 mag, Váhy) svítí na ranní obloze, Saturn (Rak, 0,0 mag) vychází již před 19. hodinou, najdeme ho poblíž známé hvězdokupy Jesličky.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.