Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 6. týdnu (7.-13.2.2005)

Úkazy na obloze v 6. týdnu (7.-13.2.2005)

Přehled astronomických úkazů na 6. týden (7.2.-13.2.2005).

Měsíc je 8. února v novu. 7. února prochází přízemím, vzdálenost od Země je 359 000 km. Tento týden se promítá do souhvězdími Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety: Saturn (-0,2 mag) v Blížencích je pozorovatelný celou noc, Jupiter (-2,3 mag) v Panně vychází po 22. hodině večer. Planeta Mars (1,3 mag) se promítá do souhvězdí Střelce, svítí nízko nad jihovýchodem od páté hodiny ráno.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Kasiopeja, k jejímu vyhledání postačí triedr nebo malý hvězdářský dalekohled. Pozorování komety v tomto týdnu nebude rušit Měsíc.

Tento týden začíná období ranní viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 6

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem