Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 7. týdnu (13. - 19.2.2006)

Úkazy na obloze v 7. týdnu (13. - 19.2.2006)

Slunce vstupuje 18.2. ve 20 h 25 min do znamení Ryb.

Měsíc je 13.2. v 5 h 44 min v úplňku, 14.2. ve 2 h v odzemí (406 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. 18. února ráno prochází těsně kolem hvězdy Spika v souhvězdí Panny; nastává zákryt, z našeho území však úkaz není pozorovatelný.

Planety viditelné okem: Merkur se objevuje koncem týdne večer nízko nad západojihozápadem, promítá se do souhvězdí Vodnáře. Velmi jasná Venuše (-4,6 mag, 17.2. je nejjasnější z celého roku) září na ranní obloze v souhvězdí Střelce, nevysoko nad jihovýchodem. Mars (0,5 mag) zapadá dvě hodiny po půlnoci. Prochází souhvězdím Býka nedaleko hvězdokupy Plejády, 16.2. večer jej spatříme necelé tři stupně jižně od této hvězdokupy. Jupiter (-2,2 mag, Váhy) je nad obzorem ve druhé polovině noci, Saturn (-0,1 mag) v Raku poblíž hvězdokupy Jesličky je viditelný celou noc.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.