Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 7. týdnu

Úkazy na obloze v 7. týdnu

- od 11. do 17. února 2008

Měsíc je 14. února ve 4 h 32 min v první čtvrti. Týž den prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (vzdálenost Země-Měsíc: 370 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze promítá do souhvězdí Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 14.2. večer jej spatříme v těsné blízkosti hvězdokupy M 45 – Plejády v souhvězdí Býka, konjunkce Marsu s Měsícem nastává 16.2.

Planety: Ráno za svítání spatříme nízko nad jihovýchodem velmi jasnou Venuši (jasnost -4,0 mag) a také Jupitera (-1,9 mag), obě planety se promítají do souhvězdí Střelce. Na večerní obloze svítí až do půl páté ráno načervenalý Mars (-0,2 mag), planeta Saturn (0,3 mag) je nad obzorem celou noc. Mars se pohybuje v souhvězdí Býka, Saturn ve Lvu nedaleko nejjasnější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Regulus. Ostatní planety jsou nepozorovatelné.

Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice a raketoplánu Atlantis, který se k ISS připojil minulou sobotu; jeden z nejjasnějších přeletů bude viditelný 13. února krátce po západu Slunce, v době od 17 h 29 min do 17 h 35 min. Bližší informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz, nebo na stránkách www.heavens-above.com.
17. února prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země (0,918 astronomické jednotky) kometa 46P/Wirtanen. Kometa je pozorovatelná středně velkými hvězdářskými dalekohledy, v tomto týdnu se pohybuje v souhvězdí Berana. Pozorování však bude rušit Měsíc, který 12.2. večer projde na obloze jen necelé čtyři stupně od jádra komety.

Irizace