Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu (20. - 26.2.2006)

Úkazy na obloze v 8. týdnu (20. - 26.2.2006)

Měsíc je 21.2. v 8 h 17 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 20. února se promítá poblíž Jupiteru, 22. února ráno nedaleko hvězdy Antares v souhvězdí Štíra. Konjunkce s Venuší nastává 24.2.

Planety viditelné okem: Merkur (jasnost klesá z -0,8 na -0,2 mag; promítá se do souhvězdí Vodnáře, počátkem týdne přechází do Ryb) je pozorovatelný večer nízko nad západojihozápadem. 24. února je v největší východní elongaci 18° 8´ od Slunce. Velmi jasná Venuše (-4,6 mag, prochází souhvězdím Střelce) září na ranní obloze nad jihovýchodem. Načervenalý Mars (0,5 mag, Býk) svítí nedaleko Plejád, nejlépe je viditelný v první polovině noci. 22. února. vstupuje do "zlaté brány ekliptiky" - ocitá se v oblasti mezi touto hvězdokupou a nejjasnějším objektem v souhvězdí Býka, hvězdou Aldebaran. Jupiter (-2,2 mag, Váhy) vychází kolem půlnoci, Saturn (-0,1 mag, Rak) se promítá nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky. Nad obzorem je po celou noc.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.