Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Přehled astronomických úkazů na 8. týden (21.2.-27.2.2005).

Měsíc je 24.2. v úplňku. Prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. V pondělí se promítá nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku, koncem týdne poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny a planety Jupiter. Nastává zákryt Jupiteru Měsícem, z našeho území však úkaz není nepozorovatelný.

Planety: Saturn (-0,2 mag) v Blížencích je pozorovatelný celou noc, velmi jasný Jupiter (-2,3 mag) vychází pozdě večer, kolem 21. hodiny. Prochází souhvězdím Panny. Nevýrazný Mars (1,2 mag) je viditelný na ranní obloze nevysoko nad jihovýchodem, promítá se do Střelce.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Cefea, pozorování ruší měsíční svit.

Počátkem týdne jsou ráno před východem slunce dobře pozorovatelné jasné přelety ISS, podrobnosti a časové údaje lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.