Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Přehled astronomických úkazů na 8. týden (21.2.-27.2.2005).

Měsíc je 24.2. v úplňku. Prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. V pondělí se promítá nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku, koncem týdne poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny a planety Jupiter. Nastává zákryt Jupiteru Měsícem, z našeho území však úkaz není nepozorovatelný.

Planety: Saturn (-0,2 mag) v Blížencích je pozorovatelný celou noc, velmi jasný Jupiter (-2,3 mag) vychází pozdě večer, kolem 21. hodiny. Prochází souhvězdím Panny. Nevýrazný Mars (1,2 mag) je viditelný na ranní obloze nevysoko nad jihovýchodem, promítá se do Střelce.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Cefea, pozorování ruší měsíční svit.

Počátkem týdne jsou ráno před východem slunce dobře pozorovatelné jasné přelety ISS, podrobnosti a časové údaje lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.