Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 9. týdnu (28.2. - 6.3.2005)

Úkazy na obloze v 9. týdnu (28.2. - 6.3.2005)

Přehled astronomických úkazů na 9. týden (28.2.-6.3.2005).

Měsíc je 3. března v 18 h 36 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Panna, Váhy, Štír, Hadonoš a Střelec. 6. března ráno nastává konjunkce Měsíce s Marsem.

Planety: Saturn (-0,1 mag) je pozorovatelný téměř celou noc s výjimkou ranních hodin, najdeme ho v souhvězdí Blíženců poblíž hvězd Castor a Pollux. Jupiter (-2,6 mag) vychází před devátou hodinou večer, prochází souhvězdím Panny. Načervenalý Mars (1,1 mag) je nad obzorem od půl páté ráno, promítá se do Střelce. Na večerní obloze se koncem týdne objevuje planeta Merkur, spatříme ji nízko nad západem. Pozorovací podmínky se postupně zlepšují, největší elongace nastává 12. března.

Kometa C/2004 Q2(Machholz) prochází cirkumpolárním souhvězdím Cefea. Je viditelná i malými hvězdářskými dalekohledy.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.