Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 9. týdnu

Úkazy na obloze v 9. týdnu

Úkazy na obloze v 9. týdnu (26.2. až 4.3. 2007).

Měsíc prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka, Lva a Panny. V noci z 28. února na 1. března se promítá poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky v souhvězdí Raka, následující noc jej spatříme v těsné blízkosti planety Saturn. V neděli 4. března v 0 h 16 min je Měsíc v úplňku.

Planety viditelné okem: na večerní obloze září nad západem nejjasnější planeta oblohy, Venuše (jasnost –4,0 mag, Ryby); celou noc je v souhvězdí Lva pozorovatelný Saturn (0,0 mag). Ráno před svítáním je v Hadonoši viditelný výrazný Jupiter (-2,1 mag) a od půl šesté nízko nad jihovýchodem také načervenalý Mars (1,2 mag).

Zajímavé úkazy:

V malých dalekohledech je v souhvězdí Štíra stále dobře pozorovatelná nova V1280 Sco, mapka je k dispozici např. na webových stránkách ČAS. Nachází se poblíž hvězdy Epsilon Sco, nedaleko svítí planeta Jupiter a také hvězda Antares. Nova je nejlépe viditelná ráno před svítáním nízko nad jihojihovýchodem.

V pátek 2. března ráno nastává konjunkce planety Saturn s Měsícem. Dojde k zákrytu obou těles, který je viditelný i z našeho území. Zákryt začíná krátce po půl čtvrté ráno a skončí ve čtvrt na pět.

V noci ze soboty na neděli nastává úplné zatmění Měsíce, které je z našich zeměpisných šířek viditelné v celém průběhu. Částečné zatmění začíná o půl jedenácté, úplné zatmění krátce před tři čtvrti na dvanáct a skončí několik minut před jednou hodinou po půlnoci. Následující úplné zatmění Měsíce uvidíme až za rok, a to 21. února 2008.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.