Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 12. týdnu (20. - 26. března 2006)

Úkazy na obloze ve 12. týdnu (20. - 26. března 2006)

Slunce vstupuje 20. března v 19 h 25 min do znamení Berana. Nastává jarní rovnodennost, začíná astronomické jaro.

Měsíc je 22. března ve 20 h 10 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 20.3. ráno se promítá poblíž Jupiteru, 21.3. je v konjunkci s hvězdou Antares ve Štíru (nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný), 26.3. ráno prochází poblíž Venuše.

Planety pozorovatelné okem: V první polovině noci je dobře viditelný Mars (jasnost 1,0 mag, prochází souhvězdím Býka), jasný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) vychází před půlnocí. Ranní oblohu zdobí velmi jasná Venuše (-4,5 mag, promítá se na hranici Kozoroha a Vodnáře, 25.3. je v největší západní elongaci 46,5° stupně od Slunce). Planeta Saturn (0,1 mag, Rak) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci.

Na ranní obloze je v dalekohledu viditelná kometa C/2006 A1 (Pojmanski). Tento týden se pohybuje na hranici souhvězdí Labutě a Ještěrky. Výška na obzorem stoupá, jasnost komety se však snižuje; koncem týdne dosáhne 8,7 mag.

V neděli 26. března se u nás zavádí letní čas: ve dvě hodiny středoevropského času se ručičky hodinek posunou na třetí hodinu středoevropského letního času. Letní čas skončí v neděli 29. října.

NLC možno niekde nad Bieloruskom a Ukrajinou

Pôvodne som chcel fotiť len timelapse, ale keď som videl celkový rozsah NLC, tak som to jednoducho musel zdokumentovať.