Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 12. týdnu (20. - 26. března 2006)

Úkazy na obloze ve 12. týdnu (20. - 26. března 2006)

Slunce vstupuje 20. března v 19 h 25 min do znamení Berana. Nastává jarní rovnodennost, začíná astronomické jaro.

Měsíc je 22. března ve 20 h 10 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 20.3. ráno se promítá poblíž Jupiteru, 21.3. je v konjunkci s hvězdou Antares ve Štíru (nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný), 26.3. ráno prochází poblíž Venuše.

Planety pozorovatelné okem: V první polovině noci je dobře viditelný Mars (jasnost 1,0 mag, prochází souhvězdím Býka), jasný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) vychází před půlnocí. Ranní oblohu zdobí velmi jasná Venuše (-4,5 mag, promítá se na hranici Kozoroha a Vodnáře, 25.3. je v největší západní elongaci 46,5° stupně od Slunce). Planeta Saturn (0,1 mag, Rak) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci.

Na ranní obloze je v dalekohledu viditelná kometa C/2006 A1 (Pojmanski). Tento týden se pohybuje na hranici souhvězdí Labutě a Ještěrky. Výška na obzorem stoupá, jasnost komety se však snižuje; koncem týdne dosáhne 8,7 mag.

V neděli 26. března se u nás zavádí letní čas: ve dvě hodiny středoevropského času se ručičky hodinek posunou na třetí hodinu středoevropského letního času. Letní čas skončí v neděli 29. října.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.